Prijsvechters, krapte op Europese luchthavens of de naderende Brexit. Met Air France-KLM als partner op het vasteland van Europa en Virgin Atlantic op het eiland, ziet Delta geen beren op de trans-Atlantische weg.
Europa
“The Atlantic is on fire”, zei Corneel Koster, die bij Delta Air Lines onder andere verantwoordelijk is voor Europa en dus ook de Nederlandse markt. “En dat bedoel ik op een positieve manier.”
A350
De Amerikaanse partner en mede-eigenaar van Air France en KLM opent vanuit de VS nieuwe routes naar Europa en ook op Amsterdam. Bovendien wordt Amsterdam de eerste Europese bestemming voor het nieuwste toestel in de Delta-vloot: de Airbus A350-900. Voor die gelegenheid gaven Koster en zijn collega Dwight James, verantwoordelijk voor de trans-Atlantische markt, een presentatie in Amsterdam.
Schiphol
Vanaf 31 maart vliegt Delta dagelijks naar Orlando in Florida, op 18 juni komt Los Angeles daar bij. Inclusief de nieuwe bestemmingen, staat de teller voor Delta deze zomer vanaf Schiphol op twintig vluchten per dag naar tien verschillende bestemmingen. “Samen met KLM zijn het 38 vluchten naar twintig bestemmingen.”
Norwegian
Over de komst van prijsvechters op de route, zoals Norwegian maar ook Level van IAG, maakt James zich geen zorgen. “We hebben producten die daarmee kunnen concurreren.” Delta biedt tegenwoordig vijf verschillende producten aan. “Waaronder een ‘kaal’ product.” De producten in de hogere prijs- en serviceklasse, kunnen volgens hem concurreren met BA.
Joint ventures
Binnen de joint ventures met Air France-KLM en Alitalia enerzijds en Virgin Atlantic anderzijds, biedt Delta nu bijna driehonderd vluchten over de oceaan aan. Begin 2019 hoopt Delta als leidende airline in beide samenwerkingsverbanden, de joint ventures samen te voegen. James verwacht dat die samenwerking door kan gaan zoals voorgesteld. “Beide joint ventures zijn al actief.”
Marktverdeling
Ook maakt hij zich niet erg druk over eventuele mededingingsbeperkingen consequenties van het verbond. Voordat Delta, Air France-KLM en Alitalia toestemming kregen voor hun samenwerking over de Atlantic, moesten zij van de Europese Commissie bereid zijn om slots af te staan. Als de concurrentie hinder zou ondervinden van de marktverdeling. Norwegian maakte daar dankbaar gebruik van.
Slots
James: “Als we aanpassingen moeten doen, doen we dat natuurlijk.” Maar dan nog hoeft Delta zich dankzij de belangen in zijn partners -10 procent in Air France-KLM en 49 procent in Virgin Atlantic- geen zorgen te maken over slots. “We werken daarin nauw samen met KLM”, merkt James subtiel op over Amsterdam. Zoals dit ook het geval is met Air France in Parijs en Virgin Atlantic op Heathrow. Wie welke routes vliegt, wordt binnen de samenwerkingsverbanden in overleg bepaald. “We kijken altijd naar what makes sense.”