De US Air Force heeft er in het lange traject met de KC-46 tanker een nieuw hoofdstuk vol zorgen bij. Bij het toestel zijn twee nieuwe problemen gevonden, die worden omschreven als serieus. Dit meldt Defensenews.
De ontwikkeling van de KC-46 tanker duurt al jaren. Bouwer Boeing en de Amerikaanse luchtmacht worden geteisterd door vertragingen en tegenslagen.
Zicht
Het nieuwste probleem heeft te maken met het Remote Vision System wat gebruikt wordt door de tankoperator om zicht te houden op het toestel wat wordt bijgetankt. Het systeem voldoet niet aan de eisen die de Air Force stelt. In de praktijk kan dat betekenen dat de ‘boom’ die gebruikt wordt om toestellen bij te tanken, het vliegtuig kan raken.
Loskoppelen
Bij het andere probleem koppelt het ‘ontvangende’ toestel zich onverwacht los van het ‘Centreline Drogue System’ waarmee het gevuld moet worden. Dat levert geen acuut gevaar op, Boeing en de Air Force onderzoeken de oorzaak ervan.
Vertrouwen
Boeing houdt, ondanks de nieuwe vertragingen, vertrouwen in het toestel, stelt een woordvoerder. “We blijven de kwaliteiten van het toestel verfijnen, in samenwerking met de Air Force”, stelt hij.
2019
Het eerste toestel zou volgens planning eind dit jaar worden afgeleverd. Eerder liet de Air Force al weten dat die datum waarschijnlijk verschuift naar 2019.
Contract
In het contract wat Boeing met de Air Force afsloot, staan harde eisen wat ebtreft de levering van de vliegtuigen. Zo moeten de eerste achttien toestellen volgens het contract in oktober 2018 geleverd zijn. Als dat niet gebeurt, mag de Air Force de bestelling van 178 vliegtuigen annuleren. Die deadline gaat niet gehaald worden.