Motorbouwer Pratt&Whitney verwacht dat de nieuwste problemen met de motoren die de A320neo aandrijven, het bedrijf 50 miljoen dollar gaan kosten. Dit stelt ceo Bob Leduc tegenover FlightGlobal.
Uitval
Het probleem zit in de High Pressure Compressor in de motoren. Op de hoge druk compressor zit een zegel dat niet goed werkt. Hierdoor viel in een aantal gevallen tijdens een vlucht een motor uit. Om de problemen op te lossen, moeten alle motoren terug naar de fabriek.
55 motoren
Tot nu toe heeft de motorbouwer 22 motoren teruggenomen om te repareren. In totaal gaat het om 55 motoren. De resterende 33 worden volgens Leduc in april door Airbus teruggebracht naar Pratt&Whitney.
Leveringen
De motoren die nu uitgeleverd worden, hebben een oudere versie van de hoge druk compressor, waarbij het zegel wel goed werkt.
Vooruitzicht
Door de problemen met de motoren schrijft Pratt&Whitney dit jaar geen zwarte cijfers. Het verlies komt volgens Leduc waarschijnlijk uit “rond de 1,2 miljard dollar”.
De motor met de bewuste zegel is volgens de motorbouwer ongeveer 100 keer gebouwd.