Lelystad Airport wordt in ieder geval in de eerste fase geen gecoördineerde luchthaven. Dat laat de slotcoördinator weten, op basis van een besluit van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW).
Relevant
“Slotcoördinatie is alleen relevant in het geval slotschaarste, die wordt vastgesteld op basis van een capaciteitsanalyse”, aldus de onderbouwing van het besluit. Een dergelijke analyse wordt gemaakt op basis van historische data en die zijn er voor Lelystad nog niet, zolang de luchthaven niet operationeel is voor groot handelsverkeer.
Objectief
Daarom worden de slots -bepaalde tijdstippen voor opstijgen, landen en het gebruik van de infrastructuur- sowieso in het eerste seizoen, toegewezen door de luchthaven in plaats van door de slotcoördinator. “Dat gebeurt op een transparante en non-discriminatoire manier en op objectieve gronden”, verzekert het ministerie.
Vakantievluchten
Bovendien hoopt de Nederlandse overheid van Brussel groen licht te krijgen om op Lelystad gebruik te maken van een verkeersverdelingsregel. Die wordt ingezet om maatschappijen te dwingen Schiphol te verruilen voor Lelystad, als de airlines dit niet uit zichzelf doen. Als de regeling erdoor komt en wordt ingevoerd, komen alleen luchtvaartmaatschappijen die ‘vakantievluchten’ weghalen van Schiphol, in aanmerking voor vluchten op Lelystad.
Schaarste
“Dan wordt slotcoördinatie niet voorzien voor de eerste jaren na de opening van Lelystad”, meldt de slotcoördinator op basis van het besluit van het ministerie. Als de verkeersverdelingsregel van kracht wordt, hoeven luchtvaartmaatschappijen niet meer slots op te geven op Schiphol dan er beschikbaar zijn op Lelystad. “Dit betekent dat de vraag het aanbod niet overstijgt, waardoor er geen schaarste kan zijn en slotcoördinatie niet aan de orde is.”
Vluchten
Lelystad Airport kan tot 2023 maximaal dertien vluchten per dag (10.000 bewegingen per jaar) accomoderen, zo concludeerde Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) na een studie. In het eerste jaar zou Lelystad 4.000 vliegbewegingen kunnen afhandelen; dat zijn afgerond vijf vluchten per dag. Na 2023 zou de luchthaven door kunnen groeien naar 25.000 bewegingen per jaar tot uiteindelijk 45.000.