fbpx
LiefhebberMilitairNieuws

Defensienota 2018: de bestedingen voor de luchtmacht

Bij de presentatie van de Defensienota 2018 is bekend geworden dat in de komende vier jaar er 1,5 miljard euro extra wordt besteed aan defensie. Dit wordt onder meer besteed aan modernisering van het defensiematerieel en uitbreiding van de slagkracht.

Inzetbaarheid
Concrete vergroting van de inzetbaarheid van de luchtmacht valt niet te verwachten. De komende jaren zal de luchtmacht kortdurend acht F-16’s kunnen inzetten tijdens een internationale operatie, of vier F-16’s voor langere tijd. Na de introductie van de F-35 zullen dit maximaal vier toestellen zijn. Het aantal beschikbare jachtvliegtuigen zal met de F-35 flink afnemen, van ongeveer 60 operationele F-16’s nu, naar uiteindelijk 37 F-35’s. Aan de stille wens van de luchtmacht om extra F-35’s aan te schaffen, wordt geen gehoor gegeven.

Aanschaf
Welke investeringen in vliegend defensiematerieel kunnen we de komende jaren verwachten? De aanschaf van de A330 MRTT (samen met onder meer Belgie en Duitsland), ter vervanging van twee KDC-10 tankvliegtuigen in 2020, was al langer bekend. Ook de uitbreiding en modernisering van de Chinookvloot is geen nieuws. De elf CH-47D transporthelikopters worden vervangen door 14 nieuwe CH-47F’s en de huidige zes CH-47F’s krijgen een update.

Vervanging
Vanaf 2025 zullen de twaalf Pilatus PC-7 lesvliegtuigen vervangen gaan worden. Vanaf 2020 zal met de procedure hiervoor worden begonnen. Het Gulfstream IV regeringstoestel, dat ooit wegbezuinigd zou worden, blijft in gebruik en zal in 2022 vervangen worden. Op langere termijn worden de vier C-130 Hercules transportvliegtuigen ook vervangen. Vanaf 2022 is er geld gereserveerd voor ‘instandhouding’ van de C-130; vervanging is voorzien vanaf 2031.

Modernisering
Voor enkele andere toestellen wordt geld vrijgemaakt voor een moderniseringsprogramma. Vanaf 2022 krijgt de AH-64 Apache gevechtshelikopter een ‘remanufacture’, de NH90 zal vanaf 2026 een upgrade krijgen. De Cougar middelzware transporthelikopters blijven waarschijnlijk tot 2023 in gebruik en zullen niet vervangen worden door een ander type. Als de Cougar uit dienst wordt genomen, blijven de NH90 en de Chinook over als transporthelikopters.

Help mee de meest realistische B737NG-simulator naar Nederland te halen!

Bij Up in the Sky houden we van de luchtvaart, dat moge duidelijk zijn. Nu willen we de nieuwste B737NG-simulator mét 4K-resolutie-projectors op de Nederlandse (particuliere) markt brengen. De benodigde investering hiervoor bedraagt anderhalve ton. Wil jij meehelpen financieren en rente ontvangen? Stuur een mail naar [email protected] voor meer informatie.

Leonard van den Broek

Redacteur / fotograaf. Leonard groeide op in Eindhoven, waar zijn interesse voor de luchtvaart werd gewekt door het vliegverkeer rond 'Welschap'. De afgelopen jaren bezocht Leonard talloze vliegbases in binnen- en buitenland.

Gerelateerde artikelen

Back to top button