Foto artikelFrequente reizigerInterviewLongreadNaast het nieuwsNL nieuws

1 jaar Twente Airport: terugblik met blogger René Vink

René Vink
Morgen bestaat Twente Airport één jaar. Onder het motto ‘vliegen, vestigen, testen’ is de oostelijke luchthaven in het groen vorig voorjaar van start gegaan op de plek waar ooit F-16’s het luchtruim kozen. Het vliegverkeer is nog bescheiden en bestaat vooral uit general en business aviation. En niet te vergeten end-of-life widebodies. Maar de plannen zijn ambitieus en luchtvaartgebonden bedrijven weten de weg naar Twente Airport inmiddels prima te vinden. Dat is goed nieuws voor de werkgelegenheid. Voorafgaand aan de verjaardag van Twente Airport sprak Up in the Sky met luchtvaartblogger René Vink (32 jaar) uit Enschede. Hoe kijkt hij terug op het afgelopen jaar?



Schnitzel
Het interview met René vindt plaats in restaurant Frans op den Bult, niet ver van de ingang van Twente Airport. Het etablissement is een begrip in de regio en onder vrachtwagenchauffeurs, niet in de laatste plaats vanwege de XXL schnitzels. René vertelt hoe hij op jonge leeftijd met de luchtvaart in aanraking is gekomen: ‘Zo lang ik mij kan herinneren namen mijn ouders mij mee naar de toenmalig vliegbasis Twenthe tijdens vliegshows, squadronjubilea of vliegoefeningen. Het was altijd spectaculair, ik vond het geweldig. Later ging ik als tiener zelf op pad met de analoge fotocamera van mijn moeder. De eerste foto’s waren onscherp met slechte belichting… dat kon beter dacht ik! Dus ging ik vaker F-16’s vastleggen en leerde al snel hoe leuk fotografie is.’

Fotovakschool
Via zijn contacten met lokale vliegtuigspotters werd René lid van enkele verenigingen om zo ook eens een speciale spottersdag te kunnen bijwonen. Hij ging op excursie naar binnen- en buitenland en breidde zijn Canon FD set telkens uit. Zijn fotografische horizon werd verbreed en René begon de luchtvaart meer en meer met een kunstzinnig oog te fotografen. Hij maakte sfeerimpressies met nog wel de focus op vliegtuigen. Tijdens zijn opleiding aan de Fotovakschool veranderde dat en werd hij uitgedaagd om de lens de andere kant op te richtten. Hij maakte toen een documentaire fotoserie over vliegtuigspotters en anderen die gebiologeerd naar vliegtuigen kijken. Dat maakte wat in hem los: ‘Luchtvaart gaat in essentie om mensen die willen vliegen, dat ben ik meer gaan vastleggen met veel passie. Met de serie ben ik afgestudeerd.’

Opening Twente Airport ©René Vink

Operationeel
Tussen de laatste vlucht van de F-16’s op de toenmalige vliegbasis Twenthe en de opening van Twente Airport zit zo’n 10 jaar. Noodgedwongen moest Enschedeër René Vink in die periode uitwijken naar andere vliegvelden om luchtvaartfoto’s te maken. Hij was dan ook dolblij toen bleek dat er na jaren van overleg weer een operationeel vliegveld bij hem om de hoek zou komen. ‘Eindelijk weer luchtvaart in Twente, zij het in beperkte vorm. (Nog) niet waar veel omwonenden op hopen, een volwaardige burgerluchthaven’, aldus René. Het terrein van de voormalige vliegbasis is nu verdeeld in een aantal segmenten: een klein airport, een bedrijventerrein (Technology Base), een brandweer oefencomplex (TRONED), natuurgebied met spottershill en een evenemententerrein.

Spottershill
René vertelt van een vlucht boven Twente die hij aangeboden kreeg nog voordat Twente Airport officieel van start ging: ‘Dat aanbod kwam van een enthousiaste piloot die vroeger graag aan het hek ging kijken naar de straaljagers. Mijn foto’s en teksten spraken hem erg aan. Zo maakte ik de eerste luchtfoto’s van het heringerichte terrein. Wat was er veel veranderd in korte tijd!’. Tijdens de testvluchten van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum met de PH-LAB werd René door lokale media uitgenodigd om op de nieuwe spottershill te fotograferen voor een TV item. Een dikke week voor de officiële opening van het vliegveld waren er tests op een natte startbaan. Daarvoor was een Airbus A-400M Atlas testbed ingevlogen vanuit Spanje. Veel mensen kwamen naar dat indrukwekkende schouwspel kijken. Het sterkte René in het gevoel dat Twente Airport wel eens een interessant vliegveld voor luchtvaartenthousiastelingen zou kunnen worden.

Watertest Airbus A-400M ©René Vink

End-of-Life
Op 30 maart 2017 vond de officiële opening plaats van Twente Airport. Onder de genodigden ook een tiental vliegtuigspotters. René Vink was een van hen: ‘Het was een erg geslaagde dag met prachtig weer. De Koninklijke Luchtmacht nam afscheid van Twente met een fly-by van twee F-16’s.’
Een kleine maand later gebeurde er weer iets bijzonders. Gadegeslagen door duizenden belangstellenden landde op Koningsdag het eerste vliegtuig voor het ontmantelingsbedrijf AELS (Aircraft End-of-Life Solutions) op Twente Airport. Het ging om een viermotorige Airbus A340 van Swiss International Airlines, die economisch was afgeschreven. Het was meteen het grootste vliegtuig dat ooit op de Twentse luchthaven was geland. Het record zou niet lang standhouden.

Oorlog
Het reguliere vliegverkeer (zakenvliegtuigen en sportvliegtuigen) kwam op gang en in de zomermaanden vond een aantal leuke (besloten) evenementen plaats. René somt op: ‘Spectaculair waren de militaire oefeningen met landingen van de luchtmobiele brigade met behulp van Cougar en Chinook helikopters en een Hercules transportvliegtuig. Andere hoogtepunten waren de AOPA Fly-in met een dikke honderd kisten en het 45-jarig bestaan van Keep Them Rolling, de vereniging van bezitters van militaire voertuigen uit de Tweede Wereldoorlog. Twente Airport was omgetoverd tot een heus oorlogsvliegveld, compleet met een Dakota, Mustang, twee Harvards én Koningin Wilhelmina. Alsof je terugging in de tijd. En dan was er nog het 80-jarig jubileum van de Twentsche Zweefvlieg Club, erg mooi om van dichtbij mee te maken.’

Militaire oefening ©René Vink

Winter
De wintermaanden stonden voor Twente Airport in het teken van grote kisten. AELS had maar liefst vier toestellen voor de lange afstand gekocht om te ontmantelen. Twee keer een Airbus A340 van Air France en twee keer een KLM Boeing 747-400 Jumbo Jet. Dat laatste type heeft op dit moment het Twentse record in handen van ‘grootste vliegtuig ooit’. Het zat bij de aankomst van deze toestellen niet mee met het weer. De vluchten werden uitgesteld of liepen flinke vertraging op, maar de publieke belangstelling was er niet minder om. Natuurlijk was ook luchtvaart blogger René present, niet alleen om hun aankomst te fotograferen, maar ook om ze later onder ideale weersomstandigheden vanuit de lucht vast te leggen. Die luchtfoto’s bleven niet onopgemerkt.

©Rene Vink

Natuur
Er zijn tientallen Twentenaren waarmee René zijn luchtvaart interesse deelt: ‘Een groepje enthousiastelingen heeft inmiddels een Facebook groep (‘EHTW Spotters’) opgericht om belangstellenden te informeren over komende gebeurtenissen en geplande vluchten. Dit loopt erg goed en men zet zich ook in voor het behoud van het natuurgebied dat grenst aan de spottershill. Er lopen wandelpaden waar sommige mensen van afwijken, ten koste van de dieren. Als er nog iets verbeterd kan worden rondom het vliegveld, dan is het de aanpak van dat probleem. De spottersbult is een mooie locatie en er zijn nog meer erg fijne fotoplekken te vinden. Maar men kan vrij het natuurgebied in en sommigen doen dat ook. Zelf heb ik bij de provincie Overijssel, eigenaar van het gebied, gepleit voor een pad parallel aan het nieuwe hek langs de start- en landingsbaan.’

Blog
Aan het einde van het interview de vraag of René Vink (‘Birdman99’) nog iets wil zeggen tegen de lezers van Up in the Sky. Hij is enthousiast over het Twentse vliegveld en laat dat duidelijk merken: ‘Twente Airport en AELS zijn inmiddels echte begrippen geworden voor de Twentse luchtvaartfans. Er is een prima online informatievoorziening, een prachtige spottersbult en gelegenheid om bij bijzondere evenementen aanwezig te zijn. Het schept een band en zorgt voor wederzijds begrip. Twente Airport mag trots zijn op zijn nieuw verworven status met inmiddels een aantal indrukwekkende gebeurtenissen. En er ligt nog een potentieel erg mooie toekomst in het verschiet.
Daar zal ik op mijn beurt mijn best voor doen, evenals voor vele andere items op het gebied van luchtvaart, en er over bloggen op www.facebook.com/Birdman99AviationWeblog. This is aviation!’

AOPA Fly-in Copyright René Vink
45 jaar Keep Them Rolling Copyright René Vink
Twentsche Zweefvlieg Club Copyright René Vink
Marshallen Twente Airport Copyright René Vink

Tags

Gerelateerde artikelen

Remco de Wit

Redacteur / fotograaf. Remco is jurist, communicatie-adviseur en luchtvaartfotograaf. Hij volgt de ontwikkelingen in de luchtvaart op de voet en legt ze graag op foto vast. Bovendien levert Remco ook tekst-bijdragen voor Up in the Sky.