De vliegtuigen die over een paar jaar non-stop tussen onder andere Londen en Sydney moeten vliegen worden mogelijk voorzien van een geheel nieuwe reisklasse. CEO Alan Joyce lichtte een tipje van de sluier op tijdens een speech in Londen, meldt persbureau Bloomberg.
20 uur
Het zijn nog maar ‘out of the box’ ideeën volgens de topman. Maar dat het interieur er anders uit gaat zien dan de bestaande long-haul vliegtuigen wordt serieus overwogen. De geplande ultra long-haul vluchten, waar Qantas rond 2022 mee wil beginnen, duren minstens 20 uur. Om dit voor passagiers comfortabel en aantrekkelijk te maken wordt nu gedacht aan een vierde reisklasse.
Vrachtruim
Een van de ideeën is om het vrachtruim te voorzien van slaapplaatsen. Mogelijk kan het vrachtruim van zo’n vliegtuig niet volledig geladen worden als het vol met passagiers zit en een afstand van 17.000 kilometer moet overbruggen. Een optie zou dan zijn om een deel van het lege ruim anders te benutten. “We houden alle opties open”, aldus Joyce.
Vliegtuigtype
Airbus en Boeing werden eerder al uitgedaagd om met een geschikt vliegtuigtype te komen voor de lange afstand tussen het oosten van Australië en Europa en de Verenigde Staten. De vliegtuigbouwers zouden ook al zijn gevraagd om over het vernieuwde concept na te denken.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!