Corendon heeft een rechtszaak aangespannen tegen luchthaven Schiphol om de ongebruikte slots van de winter alsnog over te hevelen naar het zomerseizoen. EasyJet en TUI hebben zich gevoegd in deze zaak, zo bevestigen zowel Corendon en easyJet aan Up in the Sky, naar aanleiding van berichtgeving van de Telegraaf erover.
Druk
Vorig jaar leidde het overhevelen van de ongebruikte slots uit de winter naar het toch al drukke zomerseizoen nog tot grote consternatie, bij met name KLM. Die maatschappij vond het onverantwoord druk op de luchthaven. Schiphol betoogde toen dat de luchthaven de slots wel moest overhevelen.
Niet inzetten
De luchthaven besloot eind februari van dit jaar om de 2700 ongebruikte slots niet in te zetten in dit zomerseizoen. Corendon, TUI en easyJet zijn het niet eens met die beslissing.
Grootgebruiker
Corendon-ceo Steven van der Heijden stelt dat de drie airlines ‘grootgebruiker’ zijn van de slots die eventueel worden overgeheveld. “Vorig jaar hebben wij ongeveer de helft van die slots gebruikt. We moeten het hebben van de ruimte op de wachtlijst (voor slots, red.). Dit jaar gaat het om 2.700 slots, vorig jaar nog om 9.400.
Capaciteit
Schiphol zet de slots niet in omdat de terminalcapaciteit van de luchthaven in gevaar dreigt te komen. “We verwachten in het zomerseizoen op piekmomenten al meer reizigers, omdat maatschappijen grotere toestellen inzetten en de toestellen een hogere bezettingsgraad hebben”, liet een woordvoerder weten. “Zowel voor luchtvaartmaatschappijen als voor de reisbeleving van reizigers willen we de druk op de piekmomenten niet nog verder vergroten. Onze ervaringen in de meivakantie 2017 spelen daarin ook een rol.”
Falen
Van der Heijden van Corendon veegt de vloer aan met die argumenten. “Je kunt niet je eigen falen als rechtvaardiging gebruiken”, stelt hij. “Bovendien zijn er na de meivakantie vorig jaar maatregelen genomen.” In de meivakantie van 2017 ontstonden lange rijen op de luchthaven en misten reizigers hun vlucht door lange wachttijden bij de security.
Slots
Schiphol houdt het voor het zomerseizoen dus bij maximaal 313.740 slots. Vorig jaar waren er bijna 319.000 vluchten in dezelfde periode, blijkt uit cijfers van schiphol. Hoeveel slots beschikbaar komen, wordt vastgesteld aan de hand van de capaciteitsdeclaratie, waar Schiphol het laatste zeggen in heeft. “De drukte in de terminal is geen parameter voor het vaststellen van die capaciteitsdeclaratie”, weet de topman van Corendon.
Uitspraak
De drie luchtvaartmaatschappijen eisen bij de rechter in Haarlem dat Schiphol de ongebruikte slots uit de winter alsnog inzet. De rechtbank doet op 5 april uitspraak.