Nederland maakt onbeperkte vluchten tussen Qatar en Curaçao mogelijk. Met Qatar is een Open Skies overeenkomst gesloten die vluchten naar Curaçao mogelijk maakt. Dit blijkt uit een notitie die minister Kaag naar de Tweede Kamer gestuurd heeft.
De onderhandelingen tussen Nederland en Qatar vonden in 2015 plaats in Antalya. Beide partijen hadden volgens Kaag de wens om vluchten tussen Curaçao en Qatar vast te leggen en “daarmee handel, toerisme en investeringen te bevorderen”. Op dit moment zijn er nog geen vluchten tussen Curaçao en het midden-oosten.
Onbeperkt
In het verdrag worden geen beperkingen opgelegd voor de frequentie, de luchtvaartmaatschappijen die op de route mogen opereren of de capaciteit. Vanuit Qatar is Qatar Airways de enige luchtvaartmaatschappij. Op Curacao is enkel Insel Air gevestigd, maar die carrier heeft geen vliegtuigen die richting Qatar kunnen vliegen.
Vragen
Vanuit de Tweede Kamer komen nog wel de nodige vragen over de overeenkomst. Zo wil de VVD weten of de minister kan garanderen dat Qatar Airways niet vanuit Nederland naar Curaçao gaat vliegen. Hiermee zou de golfmaatschappij een directe concurrent worden voor KLM en TUIfly.
Freedom of the air
De vluchten via Nederland zouden worden uitgevoerd onder fifth freedom of the air. Dat recht is niet in het verdrag opgenomen. Alleen de zogeheten third en fourth freedom rights zijn afgesproken. Dit betekent dat er geland en gestart mag worden in Qatar of op Curaçao.
Meer afspraken
D66 wil van Kaag weten of er plannen zijn om meer Open Skies-afspraken te maken voor Curacao en of de afspraak met Qatar ook geldt voor Bonaire en Aruba.
Europa
De toepassing van Open Skies afspraken door Qatar Airways en de twee andere grote golfmaatschappijen Emirates en Etihad leidt in Europa al jaren tot veel ophef. De maatschappijen verstoren volgens Europese carriers de markt door veel vluchten uit te voeren.