De bouwwerkzaamheden aan de nieuwe ‘airside’ voor Lelystad Airport zijn afgerond. De luchthaven heeft nu een langere en bredere landingsbaan, nieuwe taxibanen en een opstelterrein voor de nieuwe terminal.
Overgedragen
Donderdag droeg aannemer Dura Vermeer de luchtzijdige infrastructuur over aan Lelystad Airport. De luchthaven vierde de mijlpaal met de onthulling van een nieuwe visuele identiteit en opgefrist logo.
Planning
In januari 2017 startte Dura met de werkzaamheden die uiteindelijk conform planning zijn afgerond. Er ligt nu een baan van 2.700 meter lang en 45 meter breed, waardoor passagiersvliegtuigen zoals de Boeing 737 (en in theorie ook de 747) er kunnen landen. De oude baan was 1.250 bij 30 meter.
Er is 3.300 meter taxibanen aangelegd en zijn opstelplaatsen voor vier vliegtuigen gerealiseerd. In de toekomst ‘eenvoudig’ uit te breiden naar acht.
Terminal
Op dit moment wordt nog gewerkt aan de bouw van de passagiersterminal, die vanaf 2020 in gebruik moet worden genomen als Lelystad open mag. Eerder deze week werd het hoogste punt van het gebouw gevierd.
Verlichting
Verder moet de landingsbaan nog worden voorzien van baanverlichting en wordt er aanvliegverlichting geplaatst. Daarna volgt deze zomer nog een testperiode, zodat de totale infrastructuur eind dit jaar in gebruik kan worden genomen.