Air New Zealand en Virgin Australia beëindigen hun samenwerking op vluchten tussen Australië en Nieuw Zeeland, zo meldt Reuters.
Samenwerking
De samenwerking tussen beide luchtvaartmaatschappijen op de ‘trans-Tasman’ route, de route tussen Australië en Nieuw Zeeland, komt eind oktober tot een einde. Na een samenwerking van zeven jaar gaan de airlines ieder hun eigen weg. Sinds 2010 werken de maatschappijen samen, maar vanaf 27 oktober komt dit ten einde.
Concurrentie
Als de samenwerking in oktober gedaan is, voeren beide maatschappijen hun eigen vluchten uit. Jaarlijks bieden Virgin en Air New Zealand zo’n 10 miljoen stoelen aan op de route. Om op de aankomende concurrentie tussen beide partijen in te spelen, overweegt de ceo van Virgin Australia, John Borghetti, om de low-cost dochtermaatschappij Tigerair Australia op de route in te zetten.
Air New Zealand wil op zijn beurt Australische passagiers aantrekken door Auckland als hub aan te bieden voor een vliegreis naar Noord- en Zuid-Amerika. Om dit te bewerkstelligen heeft de maatschappij meer widebody vliegtuigen in de vloot opgenomen om aan die plannen te voldoen. Volgens het hoofd financiën bij Air New Zealand, Cam Wallace: “is de markt significant veranderd, net zoals onze strategie en penetratie van Australië”.
Aandelen
De Nieuw Zeelandse maatschappij was ooit de grootste aandeelhouder van Virgin Australia, maar verkocht 20 procent van die aandelen aan een Chinees conglomeraat in 2016. De aandelen van Air New Zealand stegen met 4 procent toen het nieuws van het einde van de samenwerking naar buiten kwam. De aandelen van Virgin Australia daalden met zo’n 4 procentpunt.