Job, Officier Luchtverkeersleiding:
“Ik ben wel een beetje de baas van het vliegveld.”
‘Samen met mijn collega-luchtverkeersleiders ben ik verantwoordelijk voor een veilig, vlot en ordelijk verloop van het luchtverkeer op Vliegbasis Eindhoven, in de burgerluchtvaart beter bekend onder de naam Eindhoven Airport. In de ‘koepel’ – zoals we de verkeerstoren noemen – zitten we altijd in een vaste formatie: een luchtverkeersleider, een ground controller en een assistent-luchtverkeersleider. Als officier ben ik eindverantwoordelijk; ik bepaal de start- en landingsvolgorde van vliegtuigen op de luchthaven.
Gegevens verzamelen
Om die volgordes te bepalen, beschik ik over verschillende hulpmiddelen. Ik gebruik radarbeelden, informatie over vluchtplannen en natuurlijk mijn eigen waarnemingen vanuit de toren. Daarnaast communiceer ik met vliegers, radarverkeersleiders en andere instanties, en beschik ik over verschillende meteorologische gegevens. Vliegtuigen starten en landen bijvoorbeeld tegen de wind in, dus ik moet altijd op de hoogte zijn van de actuele windrichting.
Ingewikkelde puzzel
Al het luchtverkeer op Eindhoven Airport wordt afgehandeld door militairen. Dan heb ik het over zowel militair als civiel luchtverkeer. Die combinatie maakt mijn werk heel afwisselend. Qua burgerluchtverkeer wordt het de komende jaren ook alleen maar drukker: Eindhoven Airport verwerkt 5 miljoen passagiers per jaar en groeit jaarlijks met 10%. En er is slechts één baan op de luchthaven, waarop alle vliegtuigen moeten opstijgen én landen. Dat is af en toe echt even passen en meten.
“Mijn vak voeren maar weinig mensen uit. Dat vind ik bijzonder.”
Verschillende taken
Ik heb een gevarieerd rooster en draai zowel ochtend-, middag- als avonddiensten. Elke dienst begint altijd met een baaninspectie: in een voertuig rijd ik dan over de baan om eventuele bijzonderheden te signaleren. Daarna ga ik de koepel in. Naast mijn verplichtingen als luchtverkeersleider heb ik ook neventaken. Zo mag ik als instructeur nieuwe collega’s opleiden en heb ik een belangrijke rol met betrekking tot de infrastructuur van het vliegveld. Vorig jaar is bijvoorbeeld mede door mijn advies de start- en landingsbaan gerenoveerd. De komende jaren wil ik me ontwikkelen tot vliegveiligheidsofficier, waarin je onder meer incidenten onderzoekt om ze in de toekomst te kunnen voorkomen.
Bijzondere baan
Ondanks het feit dat vrijwel niemand in mijn familie bij Defensie werkt, zijn ze heel positief over mijn werk. En ik natuurlijk ook. Als officier maak ik veel bijzondere dingen mee en heb ik ondanks mijn jonge leeftijd heel veel verantwoordelijkheid. Voorlopig zit ik goed op mijn plek in Eindhoven, maar mocht ik Defensie over een paar jaar willen verlaten dan weet ik dat er ook genoeg kansen voor me liggen binnen de burgermaatschappij.’
Defensie is op zoek naar luchtverkeersleiders. Lijkt dit je ook interessant? Klik dan hier voor de vacature.