Het KC-46 tankvliegtuig van Boeing heeft het ‘Supplemental Type Certificate’ ontvangen, hiermee is het toestel een stap dichter bij indiensttreding.
Test
Het certificaat dat door Boeing werd ontvangen, komt na een succesvolle afronding van een testvlucht waarbij het vliegtuig in de lucht door andere werd toestellen werd bijgetankt. Tijdens de test werd de KC-46 door drie andere tanktoestellen bijgetankt in de lucht, in totaal waren er 68 contactmomenten tussen de vliegtuigen.
KC-46
De KC-46 werd door drie andere tankers van brandstof voorzien, een andere KC-46, een KC-135 en een KC-10 voerden deze operatie uit. De testvlucht nam drie uur en achtenveertig minuten in beslag. In totaal werd er 66.224 liter brandstof overgeheveld. Per minuut kan er maximaal zo’n 544 liter overgebracht worden.
Problemen
De ontwikkeling van de KC-46 tanker duurt al jaren. Bouwer Boeing en de Amerikaanse luchtmacht worden geteisterd door vertragingen en tegenslagen. In het contract tussen de Amerikaanse luchtmacht en Boeing staat dat de eerste 18 tankvliegtuigen in oktober van dit jaar geleverd moeten worden, anders mag de bestelling van 178 toestellen door de luchtmacht geannuleerd worden. Naar alle waarschijnlijkheid wordt de levering verschoven naar 2019.