De Nederlandse regering wil namens Curaçao en Sint Maarten Open Skies afspraken maken met de Verenigde Arabische Emiraten, waar onder andere Dubai en Abu Dhabi bij horen. Hiermee worden vrije vluchten tussen de gebieden mogelijk. Dit blijkt uit een brief die minister Blok van Buitenlandse Zaken naar de Tweede Kamer gestuurd heeft.
Vorige week werd duidelijk dat Nederland in 2015 een Open Skies afspraak gemaakt heeft tussen Qatar en Curaçao. Vanuit de Tweede Kamer kwamen daar nog de nodige vragen over. Eén van de vragen was of er meer verdragen op stapel staan.
Verdragen
Uit de antwoorden van minister Blok blijkt dat het geval te zijn. Curacao wil een ‘verdrag inzake luchtdiensten’ afsluiten met een hele rits landen, waaronder Colombia, Denemarken, Oman, Zweden, Zuid-Afrika en Singapore. Voor Sint Maarten wordt gekeken naar onder andere Brazilië, Canada, Finland, IJsland en Qatar.
Golfstaten
Ook wil Nederland namens de twee eilanden een overeenkomst sluiten met de Verenigde Arabische Emiraten. Tot de Emiraten behoren onder andere Dubai en Abu Dhabi. Met het akkoord van Sint Maarten met Qatar erbij hebben Emirates, Etihad en Qatar dan de mogelijkheid om een directe verbinding te starten naar de beide eilanden.
Onbeperkt
In het verdrag wat eerder tussen Qatar en Curaçao gesloten werd, zijn geen beperkingen opgelegd voor de frequentie, de luchtvaartmaatschappijen die op de route mogen opereren of de capaciteit. Zowel Sint Maarten als Curaçao hebben geen airline die rechtstreeks naar het midden-oosten kan vliegen.
Schiphol-Curaçao
De Tweede Kamer wilde onder andere weten of Qatar Airways met de Open Skies afspraak geen passagiersvluchten zal gaan uitvoeren tussen Curaçao en Schiphol. Dit kan de positie van Nederlandse maatschappijen bedreigen. Blok stelt dat die passagiersvluchten er niet komen, omdat er in het verdrag wat Nederland met Qatar sloot, geen fifth freedom of the air rechten zijn opgenomen.
Fifth freedom rights
Deze specifieke rechten zijn nodig voor een buitenlandse airline om vanaf Schiphol een vlucht naar een ander land uit te voeren. Het Indiase Jet Airways maakt hier bijvoorbeeld gebruik van op de route tussen Schiphol en Toronto. In het verdrag tussen Qatar en Curacao zijn alleen de rechten opgenomen om te landen en te starten.