Dinsdag vloog Joon voor het eerst een écht lange afstandsvluicht; van Parijs naar Kaapstad. Aan boord sprak Up in the Sky de baas, Jean-Michel Mathieu, over het innovatieve en jonge karakter van de jongste telg van de Air France-KLM groep.
Joon voerde haar allereerste vlucht (medium-haul) uit op 1 december 2017. Met A320’s vliegt de maatschappij naar onder andere Lissabon, Berlijn en Barcelona. Het zijn routes waar Air France het lastig had, er is veel concurrentie. Joon heeft meteen groei laten zien. Mathieu: “We hebben 17 procent meer traffic dan in de tijd dat Air France de routes vloog. De gemiddelde bezettingsgraad is 85 procent en Lissabon en Berlijn zijn echt de uitblinkers.”
Digital simple
Joon is het jonge zusje van Air France. “We testen wat de belangrijkste trends zijn.” Het is een innovatie lab voor de hele groep. “Digital en simpel, dat is wat de passagier momenteel verwacht”, zegt de ceo. Hij wil rechtzetten dat zijn maatschappij zich alleen op de millenial (jongere, red) richt, “er zijn veel meer mensen die dit van een maatschappij verwachten. Joon is er voor iedereen.”

Innovatie
Een voorbeeld van een nieuwe dienst is YouJoon. De vliegtuigen zijn uitgerust met wifi en een server. Passagiers kunnen daar gratis gebruik van maken. Met een eigen device heeft de reiziger een keur aan videomateriaal en bijvoorbeeld ook een interactieve flightmap, met de actuele info van het vliegtuig.. “Dit was goed te realiseren”, zegt Mathieu, “en de passagiers zijn er zeer enthousiast over.” Op de long-haul is er overigens ook een pre-installed IFE. De content daarop is anders dan op YouJoon.
Internet
De mooie wifi voorzieningen in de A340-300 missen één onderdeel, een verbinding met de grond. “Dat was een pijnlijk besluit”, aldus Mathieu. “Voor de A340 is niet zomaar een gecertificeerd internet-systeem te krijgen.” Joon vliegt maximaal drie jaar met de A340’s, daarna worden ze vervangen door A350’s. “De A350’s hebben wel internet aan boord”, zegt Mathieu.
Full flat
Hetzelfde geldt voor de businessclass-stoelen. De A350’s zullen in 1-2-1 opstelling met full flat bedden worden uitgerust. In de A340’s zijn het nog angle-flats in 2-2-2 opstelling. Matthieu: “Het is een prima stoel en de beste die er voor een A340 te krijgen is.“ Veel maatschappijen faseren de A340 uit, er wordt niet meer in geïnvesteerd. De economyclass in de A350 is in 3-3-3 opstelling, nu is dat nog 2-4-2. Lees ook de businessclass review hier.
Vloot
Joon zal niet lang in de viermotorige Airbussen vliegen. Er worden er vier van Air France omgebouwd voor Joon. De tweede was vorige week gereed. In de zomer van 2021 zijn de A340’s al niet meer in de vloot. Graag had Mathieu vanaf de start met nieuwe A350’s gevlogen. “Het was helaas niet mogelijk de bestelde A350’s eerder geleverd te krijgen”, zegt Mathieu. Vanaf herfst volgend jaar ontvangt Joon de eerste. In de zomer van 2020 zijn er dan zes. De vier die in de winter die daarop volgt komen, vervangen de huidige A340’s. “De eerste tien van de door Air France-KLM bestelde A350’s zullen naar Joon gaan.”
Bestemmingen
Joon vliegt met de A340’s naar Cairo, Teheran en Kaapstd. De komende twee maanden komen daar Fortaleza (Brazilië) en Mahé (Seychellen) bij. Als de wide-body vloot groeit vanaf eind 2019 komen er ook meer bestemmingen. Mathieu zegt dat hij onder andere kijkt naar Zuid-Amerika en Zuid(-Oost) Azië. “De A350’s zijn zuinige toestellen en extra zuinig op de écht lange afstanden.” Joon kiest bestemmingen op basis van een aantal criteria. “We willen een mix van zaken- en leisure-reizigers, er moet groei mogelijk zijn en het zijn vaak routes waar Air France het lastig heeft door concurrentie. We nemen niet alleen routes over, we openen ook nieuwe bestemmingen vanaf Parijs.”
Fortaleza
De Braziliaanse stad is zo’n nieuwe bestemming. De ceo is er enthousiast over: “er zijn veel vooruitboekingen. Het is ook een mooie kans voor ons, het is de stad die het dichtst bij Europa ligt, dus voor doorverbindingen is de ligging goed.” Ook KLM start met vluchten naar de bestemming, Delta doet hetzelfde. Partner GOL heeft vele Latijns-Amerikaanse routes vanaf de stad. “Dat is een echt een goede stap vooruit; voor de hele groep.”
Goedkoper
Joon kan wat aggresiever opereren ten opzichte van de concurrentie. De kosten liggen lager dan bij Air France door goedkopere contracten voor cabin crew en versimpelde processen. Mathieu zegt dat de Franse maatschappijen proberen de kosten van Charles de Gaulle te drukken. “We hebben geen andere keus dan daar te vliegen, we feederen het Air France-netwerk.”