Iedereen kent Robbeneiland en de Tafelberg, maar Kaapstad is meer. De stad is ook een innovatief broeinest. Daarom is het eigenlijk heel logisch dat de eerste long-haul bestemming van Joon uitgerekend naar deze stad gaat. Bij Joon staat innovatie immers ook voorop.
Met Frank Legré, de hoogste baas voor Afrika van Air France-KLM (waar Joon onder valt), bezoekt Up in the Sky FSAT, een door AFKL gesteund innovatielab voor jonge, startende Afrikaanse ondernemers. Legré vertelt gepassioneerd over het project, door collega’s ‘zijn kindje’ genoemd. Een aatal grote bedrijven zorgt ervoor dat FSAT de jonge ondernemers kan steunen met kennis, netwerk, ontwikkelteam en werkruimte.
Vanuit FSAT is in november de AfricArena georganiseerd, met Air France als sponser. Het is een conferentie waar de start-ups zich aan bedrijven kunnen presenteren. Tweederde van de mensen achter deze bedrijfjes komen uit achterstandmilieus. Legré vertelt dat Air France twee start-ups heeft uitgekozen om mee verder te gaan. De eerste ontwikkelt een betaalplatform, toegespitst op de behoeften in Afrika. Die heel anders zijn dan in het Westen. Het andere bedrijf ontwikkelt een applicatie waarmee de passagier een openbaar vervoer-kaart krijgt naar toeristische hotspots van keuze.
Die zit nog in een opstartfase; de eerste is al wat verder. Legré: “In Afrika worden veel van onze tickets nog contant afgerekend. Mensen staan er letterlijk voor in de rij om te kunnen betalen.” Heel praktisch is dat niet. “Veel mensen hebben geen credit card of een bank. Naast contante betalingen wordt veel gebruik gemaakt van M-Pesa en vergelijkbare mobiele betaalsystemen.” Bij M-Pesa koop je tegoed wat op je telefoonaccount wordt gezet. “Dat is handig voor betaling van bijvoorbeeld je elektriciteit”, zegt Legré. “Een ticket van 600 euro koop je er echter niet snel mee.”
De start-up ontwikkelt een systeem om daar verandering in te brengen. “Het brengt verschillende mogelijkheden samen”, zegt Legré. “Een deel van het ticket wordt dan betaald met M-Pesa, een ander deel met een wiretransfer van je oma en de rest via de bank. De start-up is nu bezig een eerste ontwerp te maken, zodat we kunnen zien of het technisch werkt. Als dat zo is, zullen we een test in de praktijk uitvoeren. Het wordt echt uitproberen, aanpassen en weer uitproberen. We hopen uiteindelijk meer mobiele betalingen te ontvangen en het zo makkelijker te maken voor de klant om zijn ticket bij ons te kopen.”
Het entrepeneurschap spreekt tot de verbeelding. Er is een werkloosheid van 25 procent in Zuid-Afrika en men hoopt dit terug te dringen door de komst van start-ups te stimuleren. De ceo van Joon, Jean-Michel Mathieu, vult aan dat zijn maatschappij ook die start-up spirit heeft. “We testen verschillende ideeën uit. Passagiers kunnen bijvoorbeeld een VR-bril huren. Deze is ook gemaakt door een start-up waarmee wij samenwerken.” Wat dat betreft passen Kaapstad, Joon en FSAT goed bij elkaar.
De 2018 editie van AfricArena zal niet alleen Air France/Joon, maar ook KLM als sponser hebben. De sponsering van AfricArena en FSAT heeft twee doelen legt Legré uit: “We hopen dat er iets nuttigs uit de twee start-ups komt. Als het werkt kunnen we het op grote schaal implementeren, in Afrika maar wellicht ook in Europa. Ten tweede kunnen we ons merk neerzetten bij de ondernemers van de toekomst.” FSAT legt de connectie met Europa voor de ondernemers. Dan kunnen ze met een Air France-KLM ticket gekocht met het nieuwe betaalplatform naar Europa vliegen.
Eindelijk terug: schaalmodel van de gloednieuwe Transavia A321neo
Nu te pre-orderen in de webshop! Let op: limited edition.