Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol nog iets langer ‘bloot’

    17/05/2025

    Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025
  • Achtergrond

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Russische airline vervangt ervaren piloten door nieuwkomers

    15/05/2025

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Editors' Choice»In Afrika staan ze in de rij voor een Air France-ticket
Editors' Choice

In Afrika staan ze in de rij voor een Air France-ticket

Joeri van OrmondtDoor Joeri van Ormondt10/04/2018Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Frank Legré ©AfricArena
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Iedereen kent Robbeneiland en de Tafelberg, maar Kaapstad is meer. De stad is ook een innovatief broeinest. Daarom is het eigenlijk heel logisch dat de eerste long-haul bestemming van Joon uitgerekend naar deze stad gaat. Bij Joon staat innovatie immers ook voorop.

Met Frank Legré, de hoogste baas voor Afrika van Air France-KLM (waar Joon onder valt), bezoekt Up in the Sky FSAT, een door AFKL gesteund innovatielab voor jonge, startende Afrikaanse ondernemers. Legré vertelt gepassioneerd over het project, door collega’s ‘zijn kindje’ genoemd. Een aatal grote bedrijven zorgt ervoor dat FSAT de jonge ondernemers kan steunen met kennis, netwerk, ontwikkelteam en werkruimte.

Vanuit FSAT is in november de AfricArena georganiseerd, met Air France als sponser. Het is een conferentie waar de start-ups zich aan bedrijven kunnen presenteren. Tweederde van de mensen achter deze bedrijfjes komen uit achterstandmilieus. Legré vertelt dat Air France twee start-ups heeft uitgekozen om mee verder te gaan. De eerste ontwikkelt een betaalplatform, toegespitst op de behoeften in Afrika. Die heel anders zijn dan in het Westen. Het andere bedrijf ontwikkelt een applicatie waarmee de passagier een openbaar vervoer-kaart krijgt naar toeristische hotspots van keuze.

Die zit nog in een opstartfase; de eerste is al wat verder. Legré: “In Afrika worden veel van onze tickets nog contant afgerekend. Mensen staan er letterlijk voor in de rij om te kunnen betalen.” Heel praktisch is dat niet. “Veel mensen hebben geen credit card of een bank. Naast contante betalingen wordt veel gebruik gemaakt van M-Pesa en vergelijkbare mobiele betaalsystemen.” Bij M-Pesa koop je tegoed wat op je telefoonaccount wordt gezet. “Dat is handig voor betaling van bijvoorbeeld je elektriciteit”, zegt Legré. “Een ticket van 600 euro koop je er echter niet snel mee.”

Persconferentie Joon. Zittend 2e van links: Frank Legré. 2e van rechts: Jean-Michel Mathieu

De start-up ontwikkelt een systeem om daar verandering in te brengen. “Het brengt verschillende mogelijkheden samen”, zegt Legré. “Een deel van het ticket wordt dan betaald met M-Pesa, een ander deel met een wiretransfer van je oma en de rest via de bank. De start-up is nu bezig een eerste ontwerp te maken, zodat we kunnen zien of het technisch werkt. Als dat zo is, zullen we een test in de praktijk uitvoeren. Het wordt echt uitproberen, aanpassen en weer uitproberen. We hopen uiteindelijk meer mobiele betalingen te ontvangen en het zo makkelijker te maken voor de klant om zijn ticket bij ons te kopen.”

Het entrepeneurschap spreekt tot de verbeelding. Er is een werkloosheid van 25 procent in Zuid-Afrika en men hoopt dit terug te dringen door de komst van start-ups te stimuleren. De ceo van Joon, Jean-Michel Mathieu, vult aan dat zijn maatschappij ook die start-up spirit heeft. “We testen verschillende ideeën uit. Passagiers kunnen bijvoorbeeld een VR-bril huren. Deze is ook gemaakt door een start-up waarmee wij samenwerken.” Wat dat betreft passen Kaapstad, Joon en FSAT goed bij elkaar.

De 2018 editie van AfricArena zal niet alleen Air France/Joon, maar ook KLM als sponser hebben. De sponsering van AfricArena en FSAT heeft twee doelen legt Legré uit: “We hopen dat er iets nuttigs uit de twee start-ups komt. Als het werkt kunnen we het op grote schaal implementeren, in Afrika maar wellicht ook in Europa. Ten tweede kunnen we ons merk neerzetten bij de ondernemers van de toekomst.” FSAT legt de connectie met Europa voor de ondernemers. Dan kunnen ze met een Air France-KLM ticket gekocht met het nieuwe betaalplatform naar Europa vliegen.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Afrika Air France betalen Joon kaapstad Zuid-Afrika
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Joeri van Ormondt
  • Website
  • LinkedIn

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde Artikelen

Vlammen uit motor KLM 777 | Video

17/05/2025Redactie

Verkeerstoren Schiphol nog iets langer ‘bloot’

17/05/2025Redactie

Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

17/05/2025Redactie
Recent

Vlammen uit motor KLM 777 | Video

17/05/2025

Verkeerstoren Schiphol nog iets langer ‘bloot’

17/05/2025

Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

17/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Passagiers riskeren boete bij Turkse airlines

14/05/2025

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?