KLM experimenteert deze zomer op Schiphol met het boarden van passagiers via de achterdeur van de Boeing 737’s. Dat bevestigt een woordvoerder van de maatschappij desgevraagd aan Up in the Sky.
Tijdwinst
Door passagiers zowel via de voor- als de achterdeur te laten instappen, hoopt de maatschappij tijdwinst te boeken. “Zodat de vluchten op tijd kunnen vertrekken”, aldus de KLM-woordvoerder.
D-pier
Vorig jaar testte KLM al het uitstappen door zowel de voorste als achterste deur van het toestel. Die pilot was succesvol en dit gebeurt nu op steeds meer vluchten. Volgens KLM heeft luchthaven Schiphol inmiddels de helft van de gates aan de D-pier aangepast, zodat passagiers ook via een trap bij de achterdeur kunnen in- en uitstappen.
Omdraaitijd
“De test met het boarden via de achterdeur bij de Boeing 737 is in eerste instantie heel beperkt”, voegt de woordvoerder van KLM eraan toe. “Afhankelijk van de uitkomst van de test, beslissen we of ook dit verder uitgerold wordt.” De beoogde tijdwinst is 5 minuten. KLM: “Op een totale omdraaitijd van 45 tot 50 minuten, misschien wel het verschil tussen op tijd en te laat.”
Kosten
De afgelopen jaren zijn in de 737’s van KLM meer stoelen bijgeplaatst, terwijl de omdraaitijden juist zijn verkort. “Als de betrokken teams onvoldoende op elkaar zijn ingespeeld, gaan er al snel kostbare minuten verloren”, aldus KLM. “En dat leidt weer tot vertragingen, ontevreden passagiers en extra kosten.”