Motorbouwer Rolls-Royce heeft problemen ontdekt bij een versie van de Trent-1000 motor. Dat type motoren wordt gebruikt om de Boeing 787 aan te drijven. Een aantal motoren moet extra geïnspecteerd worden.
Rolls-Royce weet al sinds de bekendmaking van de jaarresultaten begin maart van het issue, maar brengt het nu pas naar buiten omdat de oplossing bekend is, stelt het bedrijf.
Compressor
Het mogelijke probleem zit in een blad van de ‘Package C compressor’ in de Trent-1000. De bladen kunnen volgens vliegtuigbouwer Boeing minder stevig zijn dan zou moeten. Als bij inspecties problemen gevonden worden, moet het blad vervangen worden.
380 motoren
Ongeveer 380 motoren zijn uitgerust met de Package C compressor. Andere motoren zijn uitgevoerd met de Package A of B compressor.
Hinder
Rolls-Royce verwacht door het issue meer geld uit te moeten geven. Het probleem levert hinder op voor maatschappijen omdat ze extra inpecties moeten uitvoeren en de motoren mogelijk langere tijd kwijt zijn. “Onze focus ligt op onze klanten. We doen er alles aan om de hinder voor hun operaties zo minimaal mogelijk te houden”, stelt Warren East, ceo van Rolls Royce.
Geen problemen
Boeing benadrukt in een reactie dat er geen problemen zijn met motoren die de Package A of B compressor hebben, of de motoren van GEnX.
Airlines
Onder anderen ANA, British Airways, Virgin Atlantic, Air New Zealand vliegen met de Trent. De Nederlandse luchtvaartmaatschappijen KLM en TUI vliegen met 787’s die aangedreven worden door de GEnX.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!