Het einde van de A380 bij Malaysia Airlines komt een stap dichterbij. Eind dit jaar brengt de maatschappij al haar A380’s onder bij een nieuwe airline, bedoeld voor pelgrims.
Amal
Malaysia werkt onder de projectnaam Amal aan een nieuw op te richten maatschappij die zelfstandig rendabel met zes Superjumbo’s kan opereren. Hiervoor wordt een nieuwe merknaam en brandig vormgegeven. Het is de bedoeling dat in het vierde kwartaal van dit jaar de eerste vluchten plaatsvinden.
Lijndiensten
Sinds eind maart vliegt Malaysia al niet meer structureel met de A380 op lijndiensten. Tot dusver werden de toestellen alleen nog ingezet op drukke routes bijvoorbeeld in het hoogseizoen. Londen was de laatste Europese bestemming die werd aangedaan met het type, maar inmiddels wordt naar de Britse hoofdstad met A350’s gevlogen.
Charter
De nieuwe maatschappij zal voornamelijk chartervluchten uitvoeren naar Saoedi-Arabië. De eerste klant heeft zich inmiddels al gemeld. Andalusia Travel & Tours heeft een contract getekend met Malaysia voor zo’n 200 retourvluchten van Kuala Lumpur naar Jeddah en Medina in Saoedi-Arabië, in drie jaar tijd. Daarmee is zo’n 40 procent van de capaciteit voor de periode tot 2021 al verkocht.
Medio augustus worden de eerste pelgrimsvluchten verwacht. Deze worden nog uitgevoerd door Malaysia. Voordat de nieuwe airline van de grond komt moet nog een vliegvergunning worden aangevraagd.
All-economy
Malaysia is van plan het interieur van de zes A380’s op termijn om te bouwen naar een all-economy opstelling, waardoor er plaats ontstaat voor 700 passagiers. In de huidige drieklassen-configuratie passen 494 passagiers.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!