De Franse zustermaatschappij van KLM, Air France, bevestigt de stakingen van het personeel van dinsdag en woensdag. Mogelijk volgen er nog meer.
Directie
De stakingen van deze week hingen al geruime tijd in de lucht. Het personeel van Air France eist een loonsverhoging van 6 procent, de directie van de maatschappij zegt daar niet in mee te kunnen gaan.
Uitval
Air France verwacht dinsdag een uitval van 30 procent van het totale aantal vluchten. Naar verwachting valt 45 procent van de langeafstandsvluchten uit, 35 procent van de medium haul vluchten en 20 procent van de korteafstandsvluchten. Een kleine 30 procent van de piloten zal het werk neerleggen, iets meer dan 20 procent van de cabine crew en zo’n 12,4 procent van het grondpersoneel.
Optie
Alhoewel maandag verder wordt gesproken tussen Air France en een afvaardiging van de verschillende vakbonden, stelt de airline dat de stakingen van dinsdag en woensdag doorgaan. Bovendien houdt de maatschappij de optie open dat onder andere de piloten en het cabinepersoneel ook 23 en 24 april het werk neerleggen.
Meerjarig
Gesprekken tussen de partijen afgelopen week, liepen op niets uit. Air France wilde praten over een meerjarige overeenkomst, waarbij het salaris in stappen zou worden verhoogd. Voor dit jaar bood het bedrijf 1 procent meer loon, bovenop het eerder voorstel van een verhoging met eveneens 1 procent.
Groeitraject
Voor de jaren erna, 2019, 2020 en 2021, zou het gaan om een algemene loonsverhoging van 3,6 procent. Volgens Air France zou dit leiden tot een algehele verhoging van 5,6 procent. “Dit voorstel zou tegemoetkomen aan de roep om salarisverhoging waarbij wordt vastgehouden aan het groeitraject, dat mogelijk is gemaakt dankzij de inspanning van het personeel in de afgelopen jaren,” aldus Air France.
Compromis
De bonden blijven volgens Air France vasthouden aan hun eis van 6 procent erbij dit jaar. De betaling daarvan zou dan wel opgesplitst mogen worden tussen april en oktober. Volgens Air France is een compromis de enige manier om uit het slepende conflict te komen. De stakingen kosten Air France handvol geld.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!