FinancieelFrequente reizigerNieuwsVeiligheid

Reiziger heeft recht op compensatie bij spontane staking

Reizigers hebben recht op compensatie als hun vlucht meer dan drie uur vertraagd is door een “wilde staking”, zo oordeelt Het Europees Hof van Justitie.

Compensatie
Het Europees Hof van Justitie heeft bepaald dat reizigers gecompenseerd dienen te worden als zij vertraging, van drie uur of meer, oplopen door een spontane staking. De uitspraak komt nadat het Hof een stakingszaak rond de Duitse tak van Tui fly heeft afgerond.

Zaak
De zaak waarover de uitspraak is gedaan, gaat over een “wilde staking” onder de werknemers van Tui fly Duitsland in 2016. De directie van de luchtvaartmaatschappij kondigde onverwacht een herstructurering van het bedrijf aan. Als reactie hierop meldden 89 procent van de piloten zich ziek en 62 procent van het cabinepersoneel. Hierdoor vielen vele vluchten uit en ontstonden er grote vertragingen. Tui fly weigerde om compensatie te betalen (tussen de 250 en 600 euro). Hierop werd er een zaak aangespannen tegen de maatschappij.

Uitspraak
Duitse rechters legden de zaak voor aan het Europese Hof. Daar werd geoordeeld dat een “wilde staking” niet onder “buitengewone omstandigheden” valt. Als dat wel het geval zou zijn, dan hoeft de maatschappij geen compensatie te betalen. Nu het oordeel is gevallen dat een spontane staking, als gevolg van herstructureringen, deel uitmaakt van een normale bedrijfsvoering, moet Tui fly de reizigers alsnog compenseren.

Gevolg
Het gevolg van deze uitspraak is dat reizigers gecompenseerd worden als zij vertraging oplopen door een spontane staking van het personeel van een luchtvaartmaatschappij. Of de staking door een vakbond of het personeel zelf wordt georganiseerd heeft geen invloed op de compensatie voor de reizigers.

Air France
Reizigers die vertraging oplopen door aangekondigde stakingen van het personeel zelf, zoals in het geval van Air France, hebben in dit geval geen recht op compensatie. Dit komt doordat deze stakingen twee weken van te voren zijn aangekondigd.

Volgens de Europese wetgeving mogen luchtvaartmaatschappijen tot twee weken voor vertrek het vluchtschema wijzigen. Als er vluchten binnen twee weken worden geannuleerd, of op de dag zelf vertraging ontstaat door stakingen kan de reiziger aanspraak maken op een vergoeding.

Als een derde partij staakt, zoals de luchtverkeersleiding, douane of grondpersoneel, heeft de reiziger geen recht op compensatie.

Help Up de crisis door!

en word vriend

Ook Up in the Sky heeft het moeilijk door de economische impact van het Coronavirus. Ben je fan van Up? Dan kan je ons helpen. Met een kleine bijdrage van 5 euro zijn wij al enorm blij!

Geef je wat meer, dan krijg je er extra’s voor terug. Als je 24 euro doneert, dan schotelen wij je geen advertenties meer voor. Als je een nog grotere vriend wordt, dan sturen we je ook nog eens een code waarmee je gratis ons fotoboek Schiphol.jpg kan bestellen.

Wie wil er nou geen vriend van ons worden?

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close
Close

Geen advertenties?

Wil je liever geen advertenties? Dat kan als je vriend van Up wordt: https://www.upinthesky.nl/vriend-shop/