AirlinesIncidentenNieuws

“Southwest vertraagde inspecties bij motoren 737”

Luchtvaartmaatschappij Southwest zou de motoren van een aantal 737’s minder snel geïnspecteerd hebben dan motorbouwer CFM gewild zouden hebben. Dit meldt Reuters op basis van documenten van de FAA.



Afgelopen dinsdag kwam een vrouw om het leven nadat een fanblade uit een motor losraakte en door het raam van een Boeing 737 sloeg. Volgens Reuters wilde de FAA al in 2016 dat een aantal motoren geïnspecteerd zouden worden, na een eerder incident bij Southwest.

Scheur
Bij dat eerdere incident zorgde een losgeraakte fanblade voor een grote scheur in de vleugel van een 737. Dat toestel kon veilig landen. Na het incident vaardigde de FAA een ‘Airworthiness Directive’ uit waarin maatschappijen werd aangeraden om een aantal motoren te controleren.

220 motoren
De FAA ging bij het voorstel uit van 170 dollar per motor en twee manuren aan werk. In totaal zou het om 220 motoren gaan. Southwest zou van mening geweest zijn dat die schatting veel te optimistisch was. Motorbouwer CFM wilde de motoren binnen twaalf maanden controleren.

18 maanden
Southwest liet vervolgens in een reactie aan CFM en de FAA weten dat die periode niet haalbaar was. In de Airworthiness Directive, dat in oktober 2016 werd afgegeven, stelde de FAA vervolgens een periode van 18 maanden voor.

Tags

Gerelateerde artikelen

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het betere luchtvaartnieuws.