De Amerikaanse FAA en Europese EASA hebben uitgevaardigd dat oudere motoren van 737’s gecontroleerd moeten worden. Dit is besloten nadat een fanblade van een Southwest 737-motor is losgeschoten en tot één dode heeft geleid. Het betreft een spoedopdracht, een zogenaamde “Emergency Airworthiness Directive (EAD)”
Cycles
De motoren die gecontroleerd moeten worden zijn de CFM56-7B met 30.000 cycles of meer. Elke keer dat een vliegtuig de lucht in gaat telt als één cycle. De inspecties moeten binnen 20 dagen uitgevoerd zijn. CFM schat dat het wereldwijd om 681 motoren gaat.
Andere types
De FAA heeft na onderzoek geconcludeerd dat een dergelijk ongeval ook bij andere motoren voor kan komen. Door scheurtjes kan de fanblade afbreken. Volgens de FAA kan dit resulteren in “het uitschakelen van de motor tijdens de vlucht, ongecontroleerd loslaten van onderdelen, schade aan de motor, schade aan het vliegtuig en mogelijke decompressie van de cabine van het toestel.”
Actie
Alle 24 fanblades van de motoren moeten eenmalig een ultrasone inspectie ondergaan waarbij wordt gekeken of er (haar)scheurtjes zijn. Als scheurtjes gevonden worden moet de fanblade vervangen worden.