In de Verenigde Staten worden er nieuwe onderzoeken ondernomen, nadat een motor van een Boeing 737 van vlucht 1380 van Southwest Airlines ontplofte, naar de motorhuls. Niet alleen de motorbladen worden geïnspecteerd, maar er wordt ook naar de stevigheid van de huls gekeken, zo meldt de website jonostrower.
Sterk
De National Transportation Safety Board (NTSB) doet onderzoek naar CFM56-7B motoren, nadat één motor vorige week ontplofte tijdens een vlucht. De focus van het onderzoek wordt nu verlegd naar de huls van de motor, in plaats van de motorbladen. Met het onderzoek wil men kijken of deze sterk genoeg is en voldoet aan de veiligheidseisen.
Metaalmoeheid
Tijdens het onderzoek kwam naar voren een dat blad van de motor door metaalmoeheid afbrak. Maar nu wordt er ook gekeken naar de huls, deze moet de bladen beschermen, maar ook objecten die in de motorbladen komen ‘binnen’ de motor houden, zodat deze via de achterkant er uit kunnen vliegen. In het geval van vlucht 1380 scheurde een stuk motorblad af en trok ook de huls mee.
Inspectie
Southwest Airlines zal in de komende 30 dagen de motoren van de gehele vloot aan een inspectie onderwerpen, waar ook de huls onder de loep genomen wordt. Er zal gekeken worden of de huls sterk genoeg is om motoronderdelen ‘binnen’ te houden.
Eerder incident
In 2016 maakte een toestel van Southwest een noodlanding in Pensacola in Florida nadat een fan blade afbrak van hetzelfde type motor. Ook destijds werd metaalmoeheid aangetroffen. De NTSB benadrukt dat het nog te vroeg is om een link te leggen tussen de twee incidenten. Southwest Airlines voert intussen net als andere airlines inspecties uit bij alle CFM-motoren.