De Tweede Kamer wil het gebruik van biokerosine stimuleren, dat blijkt uit twee moties die zijn ingediend omtrent het onderwerp luchtvaartbeleid.
Moties
Beide moties, ingediend door Remco Dijkstra (VVD) en Jan Paternotte (D66), zetten het gebruik van biobrandstof op de agenda. Zij willen dat er meer gebruik wordt gemaakt van biobrandstof in de luchtvaart en de belasting op de brandstof verlagen.
Dijkstra
Remco Dijkstra geeft in zijn motie aan dat “mogelijke klimaatwinst” gewonnen kan worden door “meer gebruik van biokerosine”. Hij verzoekt daarom de regering om: “bij Europese gesprekken over belastingen op luchtvaart internationaal én nationaal de inzet van biokerosine voor de luchtvaart te stimuleren.” Ook wil hij dat de Nederlandse overheid onderzoekt hoe het gebruik van biokerosine vergroot kan worden.
Paternotte
Jan Paternotte vraagt op een andere manier aandacht voor het gebruik van biobrandstof. Hij geeft in zijn motie aan dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat als eerste rijksoverheidsinstantie gebruik maakt van het KLM Corporate Biofuel programma waarbij: “het ministerie de CO2-emissies van zijn vliegreizen met ongeveer 50% vermindert.” Daarom vraagt hij of de andere ministeries ook gebruik gaan maken van dit programma en hiermee “het goede voorbeeld” geven, door een deel van de vliegreizen met duurzame biobrandstof uit te voeren.
Biobrandstof
Het corporate biofuel programma van KLM stelt bedrijven in staat om een deel van hun vliegreizen te laten uitvoeren met biobrandstof. Deelnemers betalen een toeslag die het verschil in prijs tussen biobrandstof en traditionele kerosine overbrugt. Deze toeslag wordt gebruikt voor de aankoop van de duurzame brandstof.