Op het vliegveld Teuge vond op zaterdag 21 april de publieksdag van het evenement Cleantech Tomorrow plaats. Centraal stond de toepassing van duurzaamheid in de praktijk. Thema’s waren onder andere economie en innovatie, energie en duurzaamheid en vervoer en bereikbaarheid. Er waren allerlei (futuristische) elektrische vervoermiddelen te zien inclusief het lesvliegtuig van de nabije toekomst: de Pipistrel Alpha Electro. De aangekondigde demonstraties bleven helaas beperkt tot een paar rondjes taxiën.
Fragiel
Pipistrel omschrijft de Alpha Electro als een ‘next generation trainer’. Het toestel lijkt ideaal voor circuit training van vliegscholen met als groot voordeel lage operationele kosten en nauwelijks overlast voor de omgeving. Het 6,5 meter lange vliegtuigje ziet er wel wat fragiel uit. Het kan een dik uur in de lucht blijven, waarna het na een kleine twee uur weer opgeladen is. De kruissnelheid bedraagt 108 knopen. Veel bekijks trok de Alpha Electro op Airport Teuge niet. Misschien was het nieuwtje er al een beetje af, omdat een half jaar geleden de eerste vlucht van een elektrisch vliegtuig boven ons land plaatsvond. Met jawel de Pipistrel Alpha Electro.
Ecolution
De moderne fabriek van Pipistrel is gehuisvest op het Sloveense vliegveld Ajdovscina. Pipistrel fabriceert al meer dan 30 jaar kleine sportvliegtuigen, een-, twee- en vierzitters. Voor de aandrijving van hun toestellen maken ze gebruik van fossiele brandstof of elektriciteit, terwijl er onlangs ook een hybride variant op de markt is gebracht. De Taurus Electro uit 2007 is ’s werelds eerste elektrische tweezitter. Vier jaar later zag ook de eerste elektrisch aangedreven vierzitter het daglicht. Deze Taurus G4 lijkt wel wat op twee aan elkaar gemonteerde motorzwevers. Pipistrel noemt de ontwikkeling van hun vliegtuigen ‘ecolution’, waarbij ecologie en groene oplossingen hand in hand gaan.