Anke, Onderofficier Luchtgevechtsleiding:
“Bij de Luchtmacht ligt de wereld aan je voeten.”
“Ik werk bij het Air Operations Control Station (AOCS) in Nieuw-Milligen. Vanuit hier bewaakt de Luchtmacht het Nederlandse luchtruim. Hieronder vallen ook stukjes luchtruim boven de Noordzee. De luchtgevechtsleiding stuurt militaire vliegtuigen aan en is onderdeel van het luchtverdedigingsstelsel van de NAVO. Als onderofficier houd ik me voornamelijk bezig met het opstellen van een actueel luchtbeeld aan de hand van informatie van krachtige radars.”
Kantoor van schermen
“Op mijn bureau staan zes grote schermen. Hierop wordt het luchtbeeld van Nederland en landen eromheen weergegeven en staan verschillende hulpmiddelen zoals een flight plan tool open. Via een ander scherm communiceer ik onder meer met naburige landen, AWACS (Airborne Warning And Control Systems), schepen en het Combined Air Operations Centre in Duitsland over de veiligheid van het luchtruim. Werken met al die verschillende schermen en systemen kan hectisch zijn, maar ik werk gelukkig het beste onder druk.”
Quick Reaction Alert
“Tijdens een werkdag kunnen zich onverwachte en spannende dingen voordoen, zoals een Quick Reaction Alert (QRA). Dit is een hoge staat van paraatheid en gaat in als we bijvoorbeeld een vliegtuig met onbekende identiteit op de radar waarnemen of als een vliegtuig geen radiocontact maakt. We reageren op zo’n alert door direct twee F-16’s de lucht in te sturen en contact te laten zoeken met het verdachte toestel. Tijdens zo’n scramble – zoals we een oproep in vaktermen noemen – handel je mogelijk nóg alerter dan normaal. Daar moet je op ingesteld zijn.”
“Een vliegtuig moet zich identificeren. Als dat niet gebeurt, onderneem ik actie.”
Assisteren in Afghanistan
“Ik ben één keer op uitzending geweest. Als ops-assistent (operaties) zat ik 4,5 maand in Afghanistan en ondersteunde ik F16-vliegers. Ik informeerde ze over het weer, zocht uit of er bijzonderheden waren in het gebied waar ze vlogen en zorgde voor verschillende administratieve registraties achteraf. Het gebied waar we zaten was relatief rustig; ik heb me nooit onveilig gevoeld. De sfeer op het kamp was relaxed en ik heb er veel nieuwe mensen leren kennen.”
Toekomstmuziek
“In de toekomst komen er veel nieuwe uitdagingen bij. We gaan bij de Luchtmacht bijvoorbeeld steeds meer werken met onbemande vliegtuigen zoals de Reaper en de Global Hawk. Daar horen nieuwe functies bij, oók in het buitenland. Zo kun je vliegend je werk doen op de AWACS, maar ook in Italië bij het deployable control and reporting centre (DARS). Je kunt bij de Luchtmacht zoveel kanten op.”
Defensie is op zoek naar luchtgevechtsleiders. Lijkt dit je ook interessant? Klik dan hier voor de vacature.