KLM controleert vier Boeing 737’s waar CFM56-7B motoren onder hangen. Dat zegt een woordvoerster van de maatschappij desgevraagd tegen Up in the Sky.
Southwest
Een motor van dat type zat onder de Boeing 737 van Southwest Airlines, waar vorige week een zogenoemd fanblade van losraakte.
KLM
De Amerikaanse en Europese luchtvaartautoriteiten (FAA en EASA) willen dat maatschappijen de motoren van dat type checken die meer dan 30.000 starts en landingen hebben gemaakt. Daarvan is bij KLM geen sprake, zo stelt de woordvoerster.
Vluchten
“We hebben die marge zelf naar beneden bijgesteld en kijken uit voorzorg en op eigen initiatief die motoren na,” aldus KLM. De woordvoerster wil niet zeggen hoeveel vluchten de toestellen met deze motoren wel hebben gemaakt. In ieder geval geen 30.000.
Richtlijnen
KLM heeft vier motoren van dit type die een bepaald aantal starts en landingen hebben gemaakt, die onder vier verschillende vliegtuigen hangen. Volgens de richtlijnen van de FAA en EASA moeten de motoren binnen twintig dagen worden gecontroleerd, KLM doet dat deze week al.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.