Cathay Pacific verwacht in 2019 weer winst te noteren. Volgens Rupert Hogg, ceo van de maatschappij, begint het transformatieprogramma zijn vruchten af te werpen.
Long-haul
Een combinatie van groeiende vraag vanuit zowel de passagiersmarkt als de vrachtmarkt, een zuinigere luchtvloot, lagere brandstofprijzen en kostenbesparende maatregelen zorgen ervoor dat de weg naar boven gevonden lijkt te zijn. Tegen persbureau Reuters vertelt Hogg dat ook de lancering van nieuwe long-haul routes een positieve bijdrage leveren aan de inkomsten.
Hongkong
Veel passagiers uit bijvoorbeeld India kiezen Hongkong als overstaphub voor vluchten naar de westkust van Noord-Amerika, merkt de topman. Verder voelt Cathay nog weinig van de handelsbelemmering tussen China en de VS. Maar men volgt de ontwikkelingen op de voet. “We willen geen handelsoorlog.”
Zwaar
Cathay heeft een zwaar jaar achter de rug. 2017 werd afgesloten met een nettoverlies van 130 miljoen euro, het grootste verlies in negen jaar. Toenemende concurrentie van Aziatische budgetmaatschappijen en carriers uit de Golfstaten gaf Cathay steeds meer tegenwind. Vanwege de slechte resultaten kreeg het management vorig jaar geen bonussen.
2019
In 2015 werd voor het laatst winst geboekt door Cathay Pacific. Analisten verwachten eind 2018 al een nettowinst te behalen van zo’n 120 miljoen euro. De maatschappij zelf heeft 2019 als doel gesteld om weer in de zwarte cijfers te belanden.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
