KLM-dochter Transavia voert versneld inspecties uit aan motoren van een deel van de Boeing 737-vloot. Dat zegt een woordvoerster desgevraagd tegen Up in the Sky.
Southwest
De maatschappij was al bezig met het controleren van alle motoren van de hele vloot van 42 Boeing 737’s. Naar aanleiding van het incident met een motor van een Southwest-toestel, wordt een deel van de inspecties nu naar voren gehaald.
Planning
De maatschappij hoopt dat de extra ingelaste checks, geen invloed hebben op de operatie. “Het is een drukke tijd en alle motoren moeten voor 31 augustus geïnspecteerd zijn. De veiligheid staat voorop,” aldus de woordvoerster van Transavia. “Naar aanleiding van het incident met Southwest gingen we er al wel vanuit dat het eraan zat te komen. We zijn toen meteen naar de planning gaan kijken.”
EASA
Vorige week raakte een zogenoemde fanblade van een CFM-motor van een Boeing 737 van het Amerikaanse Southwest Airlines los en sloeg door een raam. Als gevolg hiervan is een vrouw overleden. Op 20 april vaardigden de Amerikaanse en Europese luchtvaartautoriteiten, FAA en EASA, een richtlijn uit om motoren van hetzelfde type na te lopen.
KLM
Ook KLM neemt de CFM-motoren onder de loep. Bij KLM betreft het vier motoren die onder vier verschillende Boeing 737’s zitten. Volgens de richtlijn van de luchtvaartautoriteiten moesten alle motoren die meer dan 30.000 starts en landingen hebben gemaakt, binnen twintig dagen na 20 april extra worden gecontroleerd.
Termijn
Voor tussen de 20.000 en 30.000 vluchten geldt een termijn tot 31 augustus. Zowel Transavia als KLM zegt dat de motoren onder hun toestellen niet binnen de termijn van twintig dagen onder de loep genomen hoeven te worden. KLM voert wel alle inspecties al deze week uit, zo zei de maatschappij eerder tegen Up.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!