NieuwsProfessionalVliegtuigtype & -bouwer

‘Boeing update software 787’s wegens bliksemgevaar’

Boeing verbetert de software van bestaande en nieuw te bouwen Boeing 787’s om te voorkomen dat de cockpitapparatuur uitvalt als gevolg van een blikseminslag. Dit schrijft The Wall Street Journal.

Incident
Bij een incident in 2014 functioneerden in een Boeing 787 van United Airlines drie van de vijf primaire cockpitdisplays niet meer nadat het toestel werd geraakt door bliksem. Vliegtuigen worden vaker geraakt door bliksem, maar dat leidt zelden tot problemen. Zeker bij moderne vliegtuigtypes zoals de Dreamliner werden storingen als gevolg van bliksem als zeer uitzonderlijk gezien.

Onderzoek
Het incident is onderzocht door de Amerikaanse vervoersveiligheidsraad NTSB. Recent werd het onderzoeksrapport gepubliceerd en werd geconcludeerd dat een “hoge intensiteit van een elektrisch veld in de cockpit” door nabije bliksem risico’s veroorzaakt. Bij het certificeren van vliegtuigtypes werden de effecten van blikseminslag niet beschouwd, omdat de technische kennis ervan ontbrak, totdat Boeing en de NTSB het United-incident onder de loep namen.

Software
Uit het onderzoek komt naar voren dat de 787-displays gevoelig blijken te zijn voor intensieve elektrische spanning veroorzaakt door nabije bliksemontlading. Boeing werkt aan een software-update om dat probleem op te lossen. De vliegtuigbouwer zelf heeft niet gereageerd.

Help Up de crisis door!

en word vriend

Ook Up in the Sky heeft het moeilijk door de economische impact van het Coronavirus. Ben je fan van Up? Dan kan je ons helpen. Met een kleine bijdrage van 5 euro zijn wij al enorm blij!

Geef je wat meer, dan krijg je er extra’s voor terug. Als je 24 euro doneert, dan schotelen wij je geen advertenties meer voor. Als je een nog grotere vriend wordt, dan sturen we je ook nog eens een code waarmee je gratis ons fotoboek Schiphol.jpg kan bestellen.

Wie wil er nou geen vriend van ons worden?

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close
Close