Boeing verbetert de software van bestaande en nieuw te bouwen Boeing 787’s om te voorkomen dat de cockpitapparatuur uitvalt als gevolg van een blikseminslag. Dit schrijft The Wall Street Journal.
Incident
Bij een incident in 2014 functioneerden in een Boeing 787 van United Airlines drie van de vijf primaire cockpitdisplays niet meer nadat het toestel werd geraakt door bliksem. Vliegtuigen worden vaker geraakt door bliksem, maar dat leidt zelden tot problemen. Zeker bij moderne vliegtuigtypes zoals de Dreamliner werden storingen als gevolg van bliksem als zeer uitzonderlijk gezien.
Onderzoek
Het incident is onderzocht door de Amerikaanse vervoersveiligheidsraad NTSB. Recent werd het onderzoeksrapport gepubliceerd en werd geconcludeerd dat een “hoge intensiteit van een elektrisch veld in de cockpit” door nabije bliksem risico’s veroorzaakt. Bij het certificeren van vliegtuigtypes werden de effecten van blikseminslag niet beschouwd, omdat de technische kennis ervan ontbrak, totdat Boeing en de NTSB het United-incident onder de loep namen.
Software
Uit het onderzoek komt naar voren dat de 787-displays gevoelig blijken te zijn voor intensieve elektrische spanning veroorzaakt door nabije bliksemontlading. Boeing werkt aan een software-update om dat probleem op te lossen. De vliegtuigbouwer zelf heeft niet gereageerd.