AirlinesIncidentenIndustrieNieuwsProfessional

Maker Southwest-motor: tot dusver geen acute problemen

Een woordvoerder van CFM International, de fabrikant van de motor die ontplofte tijdens een vlucht van Southwest Airlines, zegt dat bij 60 procent van de gecontroleerde motoren “geen acute problemen zijn gevonden.”



Tevreden
Uit de inspecties die worden uitgevoerd door GE Aviaton (een partner van CFM International), blijkt dat de rotorbladen door de luchtvaartmaatschappijen goed worden onderhouden. Op 20 april werden door de verschillende luchtvaartautoriteiten Federal Aviation Administration (FAA) en European Aviation Safety Agency (EASA) de inspecties van de motoren opgelegd. Tot 10 mei worden de inspecties nog uitgevoerd op de 600 betreffende motoren.

Fase
Tijdens de tweede fase van de inspecties worden ook andere motoren gecontroleerd, dit zijn er zo’n 2.500. Het onderzoek naar deze extra motoren moet voor september afgerond worden.

Metaalmoeheid
Het voorlopige bewijs voor de reden van de ontplofte motor was een stuk rotorblad dat afgebroken werd door metaalmoeheid. Het betreffende toestel was voorzien van CFM-motoren. Een type van Franse makelij waarmee alle recente Boeing 737’s zijn voorzien.

Tags

Gerelateerde artikelen

Roel Diender

Redacteur. Roel is afgestudeerd in Antwerpen als journalist. Terug in Nederland kwam hij bij Up terecht en dompelt zich sindsdien onder in de wereld van vliegtuigen, luchthavens en alles wat met deze dynamische sector te maken heeft.