AirlinesIncidentenNieuws

Metaalmoeheid gevonden bij motor Southwest

In de motor die half april ontplofte tijdens een vlucht van Southwest zijn sporen van metaalmoeheid aangetroffen. Dit meldt de National Transport and Safety Board.

In de bewuste motor liet op 17 april een fanblade los. Het metalen onderdeel beschadigde een raam van de Boeing 737 en verwondde een vrouw. Zij overleed uiteindelijk in het ziekenhuis.

Controle
De NTSB stelde na het ongeval een onderzoek in. Veiligheidsorganisaties en motorbouwer CFM riepen maatschappijen op om hun motoren te laten controleren. Ook buitenlandse airlines die met de CFM56-7B motor vliegen, controleerden hun motoren.

Metaalmoeheid
Na onderzoek trekt de NTSB de voorlopige conclusie dat bij de fanblade sporen van metaalmoeheid gevonden zijn. In het onderdeel zaten volgens de NTSB zes breuklijnen. Bij vermoedens van metaalmoeheid moet een fanblade verwijderd worden.

2012
Vliegtuigmotoren moeten regelmatig geïnspecteerd worden. De NTSB stelt dat de bewuste motor van Southwest voor het laatst geïnspecteerd werd in november 2012. Sindsdien werd de motor 10712 keer gestart tot het incident op 17 april.

Word vriend van Up in the Sky!

Ook Up in the Sky heeft het moeilijk door de economische impact van het Coronavirus. Ben je fan van Up? Dan kan je ons helpen. Met een kleine bijdrage van 5 euro zijn wij al enorm blij!

Geef je wat meer, dan krijg je er extra’s voor terug. Als je 24 euro doneert, dan schotelen wij je geen advertenties meer voor. Als je een nog grotere vriend wordt, dan sturen we je ook nog eens een code waarmee je gratis ons fotoboek Schiphol.jpg kan bestellen.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close
Close