In de motor die half april ontplofte tijdens een vlucht van Southwest zijn sporen van metaalmoeheid aangetroffen. Dit meldt de National Transport and Safety Board.
In de bewuste motor liet op 17 april een fanblade los. Het metalen onderdeel beschadigde een raam van de Boeing 737 en verwondde een vrouw. Zij overleed uiteindelijk in het ziekenhuis.
Controle
De NTSB stelde na het ongeval een onderzoek in. Veiligheidsorganisaties en motorbouwer CFM riepen maatschappijen op om hun motoren te laten controleren. Ook buitenlandse airlines die met de CFM56-7B motor vliegen, controleerden hun motoren.
Metaalmoeheid
Na onderzoek trekt de NTSB de voorlopige conclusie dat bij de fanblade sporen van metaalmoeheid gevonden zijn. In het onderdeel zaten volgens de NTSB zes breuklijnen. Bij vermoedens van metaalmoeheid moet een fanblade verwijderd worden.
2012
Vliegtuigmotoren moeten regelmatig geïnspecteerd worden. De NTSB stelt dat de bewuste motor van Southwest voor het laatst geïnspecteerd werd in november 2012. Sindsdien werd de motor 10712 keer gestart tot het incident op 17 april.