Prijsvechter Norwegian zet vanaf maandag de aanval in op het trans-Atlantische bastion van KLM en Delta. De maatschappij vliegt vier keer in de week tussen Amsterdam en New York.
Atlantic
Na een prijzenslag op de Europese routes, met dank aan easyJet en Ryanair, en de Aziatische routes met de Golfcarriers voorop, is het nu de beurt aan de Atlantic. WOW Air en Icelandair gaven de voorzet, Norwegian kopt ‘m in.
Partners
De directe routes over de Atlantische oceaan tussen West-Europa en Noord- Amerika waren tot voor kort het domein van Air France-KLM, Lufthansa en British Airways aan deze kant van de plas en hun partners, Delta, United Airlines en American Airlines aan de andere kant. Met stevige joint ventures.
Rechtstreeks
Dankzij de dominantie van deze grote spelers, bleven de ticketprijzen op de routes relatief hoog. Icelandair en WOW waren de eerste maatschappijen die de prijzen tussen Amsterdam en Noord-Amerika een eerste zetje gaven. Deze maatschappijen kwamen weliswaar met lagere tarieven, maar vlogen niet rechtstreeks.
Slots
Dat de gevestigde maatschappijen de prijzen zo lang hoog konden houden, had ook alles te maken met de beschikbare slots. Die lagen voor Amsterdam-New York bijvoorbeeld, niet voor het oprapen. De Europese Commissie zag dat al als een punt van zorg toen de concurrentiewaakhond het trans-Atlantische samenwerkingsverband van Air France-KLM, Alitalia en Delta het groene licht gaf.
KLM
Voorwaarde daarvoor was, dat de partners in het geval van schaarste, slots op onder andere de route Amsterdam-New York moesten afstaan. Dat gebeurde dit jaar voor het eerst; Norwegian maakte daar meteen dankbaar gebruik van. Daags voordat Norwegian de route aankondigde, reageerde KLM al proactief op de komst van de prijsvechter.
Koffer
KLM, en iets later ook Delta, haalden de ‘kosten’ voor het meenemen van een koffer in het ruim, uit de ticketprijzen. Een beproefde methode om de geadverteerde ticketprijs omlaag te brengen. En zo liggen de prijzen van Norwegian en KLM ineens niet meer zo heel ver uit elkaar.
Dreamliner
KLM zet op de route tussen Schiphol en New York Boeing 777’s, 787’s, 747’s en de Airbus A330 in, Norwegian doet het met een Boeing 787 Dreamliner. Of de service van beide maatschappijen ver uiteen ligt, zal blijken. Up in the Sky vliegt mee met de inaugurele vlucht en zal daar uitgebreid verslag van doen.