De vloot van AN-158 vliegtuigen van luchtvaartmaatschappij Cubana de Aviacion moet van de Cubaanse overheid aan de grond blijven staan wegens veiligheidsoverwegingen, zo meldt de Cubaanse airline.
Mei
Sinds afgelopen 3 mei moeten alle zes de AN-158 vliegtuigen van Cubana de Aviacion aan de grond blijven. Dat besliste de Cubaanse regering na tal van mechanische problemen, problemen tijdens vluchten en structurele onderhoudsproblemen. Hierdoor is het Bewijs van Luchtwaardigheid ingetrokken voor de toestellen.
April
Sinds april was er van de zes Antonov AN-158’s slechts één operationeel. De andere vijf stonden al aan de grond wegens achterstallig onderhoud en een gebrek aan reserveonderdelen. Een jaar geleden, toevallig ook op 3 mei, verlengde Antonov nog het service contract met de Cubaanse maatschappij, waardoor de vliegtuigen nog ongeveer zes maanden in de lucht konden blijven.
AN-158
Cubana de Aviacion is de enige maatschappij ter wereld die met Antonov AN-158’s vliegt. Het toestel is een aangepaste AN-148 waar 99 personen in plaats kunnen nemen. In de AN-148 is er ruimte voor 75 reizigers. De topsnelheid van de -158 bedraagt 870 kilometer per uur en kan een afstand van 2.500 kilometer overbruggen. De toestellen worden door de Oekraïense vliegtuigbouwer Antonov geproduceerd in de fabriek in Kiev, de hoofdstad van het Oost-Europese land.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!