NASA’s Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy (SOFIA) heeft na bijna een half jaar aan de grond gestaan weer een vlucht gemaakt. Het was een testvlucht na onderhoud.
SOFIA
SOFIA is een Boeing 747SP met een grote deur aan de achterkant van de romp. De deur wordt geopend in-flight en daarachter staat een telescoop van 2,5 meter doorsnee. Deze is bedoeld voor infrarood astronomie op hoogtes van 12 kilometer. Door de grote hoogte is er weinig blokkade van infraroodlicht door de dampkring.
Onderhoud
Eind 2017 onderging de 747 een C-check bij Lufthansa Technik in Hamburg. Het toestel zou volgens planning op 8 januari weer gebruikt kunnen worden. Tijdens de C-check werd echter een brandstoflek ontdekt aan de buitenste motor van de linkervleugel. De her-ingebruikname werd hierdoor een aantal keer uitgesteld. Om problemen bij de andere motoren uit te sluiten moesten deze ook geïnspecteerd worden. Hiervoor moesten delen van de vleugels gedemonteerd worden.
Testvlucht
Vrijdag werd een vijf uur durende testvlucht gemaakt. Er werden diverse rondjes gevlogen op diverse hoogtes boven de Noordzee en Noord-Duitsland. Als alle tests afgerond zijn zal het toestel terugkeren naar thuisbasis NASA’s Armstrong Flight Research Center’s Hangar 703, in Palmdale, Californië.
Historie
Het toestel heeft de registratie N747NA en vliegt sinds 2007 voor NASA en het Duitse DLR. Eerste vlucht was op 25 april 1977, waarna het in mei werd geleverd aan Pan Am onder de naam Clipper Lindbergh. In 1986 werd het toestel gekocht door United, dat er tien jaar mee vloog. Daarna werd het in tien jaar klaargemaakt als SOFIA.