Het Amerikaanse ministerie van Defensie stopt met de ontwikkeling van Aurora’s hybride X-Plane. Het toestel wordt gezien als een pionier op het gebied van elektrisch vliegen. Dat het ministerie de stekker eruit trekt is dan ook een tegenslag voor elektrisch vliegen.
VTOL
Aurora, een onderdeel van Boeing, had het contract gekregen voor fase 2 en 3 van het VTOL (Vertical Take-off and Landing) X-Plane programma. Fase 2 kende vele vertragingen en daardoor is nu besloten dat fase 3 niet uitgevoerd wordt. Aurora heeft succesvol met een schaalmodel gevlogen dat 20 procent van de uiteindelijke grootte was.
Generator
De X-Plane heeft 24 elektrisch aangedreven fans. Achttien op de draaibare vleugel en zes in de staart. De elektriciteit wordt aan boord opgewekt door een generator. Bij de generator zat het probleem. De generator moest werken met een efficiëntie van 98 procent, terwijl 92 procent normaal is. Ook moest het apparaat vijf keer kleiner zijn dan normaal. Volgens Aurora wordt “grote vooruitgang” geboekt met de generator, maar is het wel de bron van de vertragingen.
Overgang
Helemaal ‘dood’ is het programma nog niet. Commerciële partijen kunnen de ontwikkeling overnemen. Het ministerie stopt er in ieder geval geen geld meer in.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
