LiefhebberMilitairNieuws

Boeing en USAF blijven onenigheid houden over KC-46

De Amerikaanse luchtmacht en Boeing blijven steggelen over de diverse problemen rond de KC-46. Met name over de voorgestelde oplossingen verschillen de twee partijen van mening, meldt AviationWeek.



Vertraging
Al jarenlang kampt het nieuwe tanktoestel voor de USAF met problemen. Belangrijkste gevolg van de vele kinderziekten is de vertraagde aflevering van nieuwe toestellen. Tot eind vorig jaar had Boeing toegezegd om de eerste achttien KC-46’s vóór eind 2017 af te leveren. De USAF hield toen al rekening met enige vertraging. Boeing heeft nu beloofd om deze achttien toestellen in 2018  te zullen afleveren. De Amerikaanse luchtmacht houdt echter al rekening met mei 2019 – 21 maanden later dan oorspronkelijk gepland.

Problemen
De USAF verlangt van Boeing een oplossing voor enkele actuele problemen. Eén daarvan is het ‘Remote Vision System’, het systeem van camera’s en beeldschermen waarmee de bemanning zicht heeft op de bijtankbuis. Deze ‘refuelling boom’ wordt op afstand bestuurd door de ‘boom operator’. Goed zicht voor deze boom operator is essentieel. In de oude KC-135 ligt de boom operator op zijn buik in de staart van het toestel en kijkt hij door een raam. In veel moderne toestellen zit de boom operator in de cabine en kijkt hij op een beeldscherm.

Schrapen
Volgens de USAF kan het bij de KC-46 vaker dan wenselijk gebeuren dat de boom operator niet goed zicht heeft, bijvoorbeeld door schaduw of schittering. Hierdoor zou het kunnen gebeuren dat de bijtankbuis over het ontvangende toestel schraapt. Zeker bij stealth toestellen met hun speciale radarabsorberende verf, is dat ongewenst. Boeing is daarentegen zeer te spreken over het camerasysteem. Volgens Mike Gibbons, Boeing’s tweede man van het KC-46 programma, gebeurt het ‘schrapen’ van de bijtankbuis zeker niet vaker dan bij andere tankers.

Aflevering
Boeing en de luchtmacht verschillen verder nog steeds van mening over het tijdschema voor de aflevering van de toestellen. Boeing claimt de komende maanden snel een aantal van de eerder genoemde achttien KC-46’s te kunnen afleveren. Omdat de luchtmacht een intensief acceptatieprogramma hanteert, wil de USAF voorlopig niet meer dan drie toestellen per maand in ontvangst nemen. Maar zelfs met drie toestellen per maand, zal Boeing waarschijnlijk niet aan de belofte kunnen voldoen. Als Boeing er niet in slaagt om op tijd de toestellen af te leveren, is de kans groot dat de luchtmacht (opnieuw) financiële compensatie zal eisen.

Tags

Gerelateerde artikelen

Leonard van den Broek

Redacteur / fotograaf. Leonard groeide op in Eindhoven, waar zijn interesse voor de luchtvaart werd gewekt door het vliegverkeer rond 'Welschap'. De afgelopen jaren bezocht Leonard talloze vliegbases in binnen- en buitenland.