“Sommige mensen bij KLM hebben de link met Air France nooit geaccepteerd. Ze leven nog steeds in een nostalgisch idee, waarin niet Air France maar Delta eigenaar is”, zo zegt Jean-Marc Janaillac, de voormalig topman van Air France-KLM, in een interview met het FD.
Delta
Janaillac vervolgt: “Ze leven in een droom. Delta zou nooit hebben gekozen voor alleen Air France of alleen KLM. En als Delta had moeten kiezen, dan was het voor het grootste bedrijf uit het grootste land geweest.” De Fransman reageert daarmee op de vraag of hij het begrijpt dat sommige KLM’ers door zouden willen zonder Air France.
Zelfstandig
Het opbreken van het in 2004 ontstane bedrijf, is volgens hem ook niet verstandig of realistisch. “Bovendien zal het opbreken van de groep enorm veel energie en geld kosten. En Air France en KLM zijn te klein om zelfstandig te bestaan. Ik denk dat we juist toekomst hebben als groep, maar dan moet Air France wel sterk zijn”, zo steekt hij de hand in Franse boezem.
Aandelen
De deze week afgezwaaide ceo van de holding Air France-KLM zou het juist wel een goed idee vinden als de Franse staat het belang (van 14 procent) in het bedrijf verkoopt. Niet omdat de overheid zich teveel bemoeit met de dagelijkse gang van zaken. “Dat is het probleem niet. Maar tijdens de onderhandelingen met de bonden realiseerde ik me dat sommigen nog steeds denken dat de staat Air France uit de brand zal helpen. Daarom is het beter dat de staat zijn aandelen verkoopt”, aldus Janaillac.
Lufthansa
Dat hoeft volgens hem niet op korte termijn. “Want dat zou gezien worden als een afstraffing.” Hij denk dat dit op de middellange termijn wel beter zou zijn voor het bedrijf. “Zodat net als bij bij Lufthansa en IAG de overheid geen aandeelhouder meer is.’
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!