Air France moet een net nieuwe Boeing 787 aan de grond houden omdat de pilotenvakbond SNPL zou weigeren een overeenkomst voor nascholing te tekenen met de directie. Dat meldt het Financieele Dagblad.
Vertalen
Als gevolg van de ontbrekende overeenkomst zijn er te weinig piloten beschikbaar die met de Dreamliner mogen vliegen. CFDT AF, een andere pilotenvakbond, noemt de actie van SNPL ‘te belachelijk voor woorden’. CFDT AF zegt dat de piloten eerst het loonconflict aanvoerden om niet te tekenen, maar dat ze nu inhoudelijke bezwaren verzinnen. Zo zouden ze eisen dat de protocollen voor het landen van het Engels naar het Frans worden vertaald.
Verhuur
In totaal heeft de Franse maatschappij zes Dreamliners van zo’n 228 miljoen euro per stuk, maar kan er nu met vijf vliegen. In het laatste kwartaal van dit jaar krijgt Air France een zevende Boeing 787. Om niet nog meer verlies te lijden, wordt er mogelijk één toestel verhuurd.
Concurrentie
Ook het onlangs uit onvrede door personeelsleden opgerichte Tous Air France is niet te spreken over het conflict. De organisatie noemt het een schande dat een 787 dreigt te worden verhuurd aan de concurrentie op de drempel van het hoogseizoen.
Opties
De directie van Air France betreurt de gang van zaken en onderzoekt opties om het verlies te beperken. Het uitlenen van de Dreamliner aan KLM behoort volgens de directie niet tot de mogelijkheden omdat het vliegtuig niet zomaar in de reisschema’s inpasbaar is.