De Britse Royal Air Force is een onderzoek begonnen naar de mogelijke vervanging van zes Boeing E-3D Sentry ‘AWACS’ (Airborne Warning And Control System)-toestellen. Bronnen binnen het Britse Ministerie van Defensie meldden dit aan Janes.
Moderniseringsprogramma
Het eerste E-3 toestel voor de Royal Air Force werd in 1990 afgeleverd. Sindsdien zijn deze ‘vliegende radarstations’ van de RAF verschillende keren gemoderniseerd. Inmiddels zijn de radarsystemen opnieuw toe aan een ‘upgrade’. In plaats van een kostbaar moderniseringsprogramma, wordt nu gekeken of het niet efficiënter is om nieuwe en meer geavanceerde toestellen aan te schaffen. Mogelijke kandidaten zijn de Boeing E-7 Wedgetail en de Saab GlobalEye (Bombardier Golbal 6000 met Saab Erieye radar).
Inzetbaarheid
Hoewel de E-3D toestellen van de RAF nieuwer zijn dan de E-3A’s van de NAVO, hebben de Britse toestellen geen heel goede reputatie wat betreft inzetbaarheid. In Britse media worden de Sentry’s van de RAF vaak al aangeduid als ‘verouderd’. In 2012 en 2016 werden de toestellen enige tijd aan de grond gehouden, vanwege technische problemen.
Samenwerking
De NAVO beschikt over een vloot van veertien E-3A AWACS vliegtuigen. Deze toestellen zijn gestationeerd op de Duitse vliegbasis Geilenkirchen en worden gevlogen door de ‘NATO E-3A Component’. In NAVO verband wordt zeer intensief samengewerkt met de E-3D toestellen van de RAF. De NAVO AWACS vliegtuigen ondergaan de komende jaren opnieuw een moderniseringsprogramma. De planning is dat de toestellen tot ongeveer 2035 in dienst blijven.