GoofLiefhebberLongreadNaast het nieuws

Meiden hebben een duwtje nodig…

De Vrouwen Vliegdag op Voorst/Teuge was, mede door het stralende weer, een doorslaand succes. Een nodig succes, aldus aanwezige vliegsters. “Jongens zijn uit zichzelf geïnteresseerd in de luchtvaart. Meisjes hebben een klein duwtje nodig, soms. Dat duwtje willen we graag geven. Vandaar op deze dag. We willen vrouwen en meiden aan laten zien hoe mooi luchtvaart kan zijn” aldus Camilla, zelf fervent zweefvliegster. “Speciaal de aandacht erop vestigen dat de luchtvaart open staat voor vrouwen is belangrijk. Hobbyistisch, maar ook professioneel. Bij de KLM is nu een paar procent vrouwen, en dat is al jaren zo. En er zit niet echt veel vooruitgang in. Bij de gemiddelde vliegclub en zweefvliegclub is dat niet veel meer. Dat moet een beetje anders” vindt Camilla.



Feest
Aan het woord zijn Camilla, Bianca, Yvette. Alle drie op hun manier actief in de luchtsport. Elk jaar vindt de Vrouwen Vliegdag plaats op een ander vliegveld in Nederland. Dit jaar was Teuge aan de beurt. En wat een dag is het geweest! De vliegende vrouwen hebben een waar paradijs voorgeschoteld gekregen. De zweefvliegtuigen hadden geen enkele moeite om thermiek te vinden. Kleurige parachutisten dwarrelden omlaag en tal van fraaie sportvliegtuigen vlogen af en aan. Het was een luchtsportdag zoals je die maar zelden hebt, één grote reclamespot voor die prachtige wereld die de luchtvaart is.

Sensationeel
“Onze zweefvliegsport is ook nog eens een van de meeste groene vormen van luchtvaart”, vertelt Yvette, in het dagelijks leven machinist bij de NS: “We gebruiken eigenlijk alleen maar heel kort een lier en af en toe slepen we een zweefvliegtuig naar vijfhonderd meter met een oude Piper Cup. Maar daarna kan ‘t zijn dat je urenlang vliegt, zuiver en alleen op de energie die zon levert. De zon warmt  het aardoppervlak ongelijkmatig op, en daardoor laten stijgende luchtbellen los. Weet de piloot zijn of haar zweefvliegtuig in zo’n bel te manoeuvreren, dan gaat het omhoog. Dat kan zelfs heel hard gaan; tot zes meter per seconde, een dikke twintig kilometer per uur! Echt spectaculair als dat lukt, en een ongelooflijk lekker gevoel als je ’s avonds terugkijkt op een prachtige vlucht, waarbij je nauwelijks energie gebruikt hebt. Vergelijk dat maar eens met motorrijden, of het rijden van een cabrio. Zweefvliegen is zeker zo sensationeel, en kost een fractie van de energie. Heel duur is het bovendien niet. Een euro of zeventig per maand, en dan kun je vliegen zo veel je wilt.”

Geluk
De vrouwen hebben of goede vrienden op heel hoge posities òf ze hebben gewoon verdraaid veel geluk: het weer op de Vrouwen Vliegdag is werkelijk ideaal voor de zweefvliegerij. De ranke, spierwitte toestellen, die soms tevergeefs naar een paar honderd meter hoogte gelierd of gesleept worden om ook maar een zuchtje thermiek te pakken, blijven vandaag de een na de ander moeiteloos ‘boven’. Vluchten van een uur of zelfs nog veel langer zijn mogelijk onder deze omstandigheden! Half Nederland kan nu zwevend worden overvlogen. Maar helaas, dat kan op deze prachtige dag ook weer niet, want alle pakweg vijfentwintig aanwezige vrouwen en meisjes moeten een kans krijgen om te vliegen.

Boffen
Sommigen boffen dubbel, want die kunnen in Camilla’s privé-zweefvliegvliegtuig (mee)vliegen, een vijftig jaar oude Sedberg. Het is een opleidingstoestel van de Royal Air Force, prachtig rood-wit geschilderd, met de beroemde rood-wit-blauwe cirkels van de beroemdste luchtmacht ter wereld. “Je zit in de open lucht”, vertelt Camilla, in het dagelijks leven tandarts te Twello. “Dat kan omdat het vliegtuig ontzettend traag is. Bij een zuchtje tegenwind staat het al praktisch stil ten opzichte van de grond. Voordeel is dat het daardoor heel makkelijk in een thermiekbel kan blijven hangen, in tegenstelling tot de modernere zweefvliegtuigen. Die zijn doorgaans van kunststof, en die zijn veel sneller. Dat is weer prettig als je van de ene thermiekbel naar de andere wilt, maar in het thermieken zelf is de Sedberg een hele goeie, die zich met de modernste toestellen kan meten. We hebben er hier op Teuge twee, een stukje erfgoed, dat met zorg en liefde wordt onderhouden.”

Tea
De dag wordt besloten met een Fly Tea, met sandwiches en andere lekkerigheden in het clubhuis van de Vliegclub Teuge. Iedereen kijkt terug op een heerlijke dag, en er lijken zeker een aantal vrouwen waarbij het duwtje in de rug gewerkt heeft: ze nemen zich voor te gaan vliegen. De dag is dùbbel geslaagd!

Tags

Gerelateerde artikelen

Goof Bakker

Columnist. Goof is reclame-tekstschrijver en vlieger op de Cessna O-2A en de Yak-52. Hij geeft PlaneOwner uit en schrijft een column in Piloot & Vliegtuig. Goof schrijft ook voor diverse bladen, kranten (NRC / Volkskrant) en magazines.