Air France en de grootste pilotenvakbond SNPL hebben over een paar conflictpunten overeenstemming bereikt. Dat meldt de zustermaatschappij van KLM.
Dreamliner
Het gaat volgens Air France om twee overeenkomsten om het flight safety management systeem te verbeteren. Een ander heikel punt dat uit de weg is geruimd, is de opleiding voor het vliegen van de Boeing 787 Dreamliner.
Grond
De Franse krant Les Echos meldde eerder al dat de overeenstemming over de pilotentraining voor de 787 ophanden was. Air France was als gevolg van het conflict hierover genoodzaakt haar zesde Dreamliner sinds 1 mei aan de grond te houden.
Effecten
“Air France is blij dat het voorstel dat al enige maanden op tafel lag aangaande de Boeing 787, nu eindelijk getekend is”, aldus de maatschappij. “De negatieve effecten van het uitblijven van overeenstemming en het opschorten van de vluchtuitvoering zal in de komende weken nog doorwerken. Dit omdat de tijd die verloren is gegaan voor het trainen van de piloten niet onmiddellijk kan worden ingelopen.”
Groeistrategie
De Boeing 787 Dreamliner is volgens Air France ‘één van de beste middelen voor de groeistrategie van de maatschappij. “Veiligstellen dat het toestel in bedrijf is, is een prioriteit voor het management.” Met het tekenen van de drie overeenkomsten, behaalt Air France eindelijk wat ‘winst’ in de verschillende conflicten met het personeel, waaronder de vliegers. Maar het langlopende loonconflict is nog niet beslecht.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!