Het Nederlands Transportmuseum ontvangt donderdag een Douglas DC-2. Deze wordt schoongemaakt en gepoetst en is vanaf 14 juli te zien in het museum.
Honderd
Het exemplaar dat nu in de museumcollectie wordt opgenomen is in 1986 door de Dutch Dakota Association in Australië gekocht en door de Koninklijke Marine naar Nederland gebracht. Nadat het lange tijd op Schiphol heeft gestaan verhuisde het naar Aviodrome en uiteindelijk naar Eindhoven Airport. De huidige eigenaar, Anne Cor Groeneveld, schenkt de DC-2 aan het museum. Het Transportmuseum wil de machine in elkaar zetten en toonbaar maken. Volgend jaar wordt gevierd dat KLM, Fokker en NLR 100 jaar oud zijn en dan moet het toestel het hoogtepunt zijn in de tentoonstelling over 100 jaar luchtvaart.
Bouw
De KLM was destijds de eerste niet-Amerikaanse luchtvaartmaatschappij die dit vliegtuig kocht. De DC-2 en later DC-3 stonden aan het begin van een ontwikkeling in de vliegtuigbouw die op dit moment nog steeds doorloopt; de bouw van aluminium vliegtuigen met behulp van platen en klinknagels.
Race
Een DC-2 met de naam Uiver werd wereldberoemd toen KLM in 1934 met dit toestel meedeed aan luchtrace tussen Londen en Melbourne. “Het was in die tijd bizar dat een luchtvaartmaatschappij met een gewoon lijndienst-vliegtuig met passagiers én post zo’n race vloog. De hele wereld sprak over die vreemde, ondernemende vliegende Hollanders”, aldus het museum.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!