Luchtvaartmaatschappijen moeten vanaf vrijdag de weg die de koffer van een passagier aflegt, op vier momenten registreren. Dat schrijft de nieuwe IATA-resolutie 753 voor.
A4A
Behalve voor IATA-maatschappijen geldt dit ook voor leden Airlines for America (A4A). Airports Council International World (ACI) ondersteunt de nieuwe -verplichte- resolutie. De verantwoordelijkheid ligt bij de aangesloten luchtvaartmaatschappijen.
Reiservaring
Zoekgeraakte koffers leverden maatschappijen in 2015 een schadepost van 2,3 miljard dollar op, becijferde IATA. “Dat is 0,65 cent per passagier.” Om een koffer die is zoekgeraakt alsnog bij de eigenaar te krijgen, kost de airlines 100 dollar per koffer, schat IATA. Bovendien bezorgt een koffer die niet op de band ligt, de passagier een onplezierige reiservaring.
Geladen
Alle bij IATA en A4A aangesloten maatschappijen, tegen de driehonderd, moeten vanaf 1 juni op vier momenten vastleggen waar de koffer is. Het eerste moment is als de passagier de koffer incheckt, vervolgens wanneer de bagage in het ruim geladen wordt, op het moment dat de koffer van het ene naar het andere vliegtuig gaat en tenslotte wanneer die naar de band gaat.
Check-in
Volgens IATA zijn deze punten ‘minimaal nodig om vast te legen wanneer de bagage de luchthaven binnenkomt en weer weggaat’. “Aan de hand van een tracking punt bij check-in weet de maatschappij hoeveel stuks bagage zijn ingenomen. Eenzelfde punt bij het toestel vertelt de maatschappij hoeveel koffers het vliegtuig ingaan. Dat wil nog niet zeggen dat de passagier en diens koffer tegelijkertijd aan boord zijn gegaan,” tekent de brancheorganisatie daarbij aan.
Claim
Maar airlines weten dan wel nauwkeuriger waar het mis is gegaan. Door ook vast te leggen wanneer de koffer op bagageband gaat, weet de maatschappij dat die is afgeleverd. IATA: “Dit is de enige manier voor een maatschappij om in het geval van een claim te kunnen bewijzen dat de koffer op de band is gegaan.” Wanneer alleen zou worden vastgelegd dat de bagage aan boord is gegaan, is niet voldoende. “Dan kan die na de vlucht ook per ongeluk in transfer zijn gegaan.”
Delen
Luchtvaartmaatschappijen kunnen de informatie over wanneer de koffer waar is, ook delen met de passagier. De reiziger vindt dat volgens IATA een prettige gedachte. Bovendien is het voor de airlines een middel om ‘klanten te binden’. Die zouden dan eerder geneigd zijn om een app van de maatschappij te downloaden en zo heeft de maatschappij makkelijker toegang tot die passagier.
ACI
Alhoewel de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de resolutie bij de airlines ligt die zijn aangesloten bij IATA en A4A, zijn deze natuurlijk ook afhankelijk van de luchthavens voor informatie. Daarom hebben de organisaties de handen ineengeslagen met de Airports Council International (ACI).