Relatief simpele aanpassingen aan het treinnetwerk en de dienstregeling leiden tot 17 procent minder vluchten vanaf Schiphol. Dat blijkt uit een onderzoek van ingenieursbureau Royal HaskoningDHV in opdracht van Natuur en Milieufederatie Noord-Holland, Greenpeace en Natuur & Milieu,
Trein
Uit het onderzoek blijkt dat reizigers de keuze voor vervoerswijze bepalen aan de hand van reistijd en de prijs van een ticket. Als de huidige treintrajecten wat aanpassingen krijgen, ontstaat er een grote verschuiving van vliegtuig naar trein voor bestemmingen binnen een straal van 750 kilometer.
Verbetering
Zo zou, volgens de uitkomst van het onderzoek, door verbetering van de internationale dienstregeling, materieelinzet en de ticketing & services, het aantal treinpassagiers naar 31 Europese bestemmingen (gelegen binnen die straal van 750 kilometer van Schiphol) verdubbelen. Dan zouden er jaarlijks zo’n 89.000 vluchten naar korteafstandsbestemmingen geschrapt kunnen worden. Het aantal vluchten dat dagelijks naar de 31 nabijgelegen bestemmingen gaat, ligt nu op 241. Met de verbetering van de dienstregeling zou dit aantal vluchten naar 119 per dag teruggebracht kunnen worden.
Aanpassingen
Er zijn twee aanpassingen nodig: verbetering van tickets en services; en een reistijdverbetering. Bij tickets en services moet gedacht worden aan betere reisplanners et een simpelere manier om te boeken. “Het boeken van een treinticket moet net zo makkelijk worden als dat van een vliegticket”, zo staat in het rapport. Het liefst via één Europees kanaal. Ook moeten aansluitingen bij vertragingen veel makkelijker op te zoeken worden.
Reistijden kunnen verbeterd worden door minder op nationaal niveau te plannen. In elk landen worden buffers ingebouwd en zo wordt de reistijd onnodig langer. Ook technische barrières als verschillende bovenleiding-voltages en beveiligingssystemen moeten worden beslecht.
HSL
Eén stap verder is een ‘echt Europees hogesnelheidsnetwerk’, zoals het rapport het noemt. Dat zou veel tijdbesparing en CO2-reductie opleveren. Zo zou een reiziger vanaf Amsterdam naar Brussel of Düsseldorf in ruim een uur, naar Parijs in 2,5 uur en naar Londen in iets minder dan 3 uur. Het aantal vluchten naar de 31 Europese steden zou in dat HSL-scenario zelfs teruggedrongen worden naar 59 vluchten per dag, wat neerkomt op 133.000 minder vluchten per jaar vanaf Schiphol. Dat is 27 procent van het totaal aantal vluchten.
Aanbevelingen
Om de trein te laten concurreren met het vliegtuig, komen er enkele aanbevelingen uit het onderzoek. Zo zou het: “actief sturen, samen met treinondernemingen, luchtvaartmaatschappijen en vliegvelden om reizigers van korte vluchten te stimuleren de trein te gebruiken, zodat het aantal korte vluchten kan worden verminderd”, kunnen helpen. Ook internationale afstemming tussen landen zou al veel bijdragen aan een verbeterde internationale trein-dienstverlening.
CO2
Met een verbetering van de dienstregelingen zou er jaarlijks 327 miljoen kilogram aan CO2-emissies bespaard kunnen worden. Als er een volwaardig Europees hogesnelheidsnetwerk zou komen, zou dat een CO2-besparing van 998 miljoen kilogram opleveren.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!