De bouw van de passagiersterminal op Lelystad Airport vordert gestaag. Volgend jaar moet het complex, dat vooral eenvoud zal uitstralen, gereed zijn.
KLM
Tijdens de Dag van de Bouw kon het publiek alvast kennismaken met het gebouw en de route lopen die passagiers over een paar jaar ook afleggen naar het vliegtuig. Voor de gelegenheid was de oude KLM Fokker 100 van het Aviodrome op het nieuwe platform geparkeerd.
Basic
Het ontwerp wordt basic gehouden. Geen afgewerkte plafonds, maar een volledig zichtbare constructie geven de terminal straks vorm. De hal van het gebouw is niet geklimatiseerd, net als op het treinstation. Pas achter de security kom je in het gedeelte met verwarming en airco.
Zelfservice
De terminal wordt zoveel mogelijk zelfservice. Bagage droppen doen passagiers zelf, al komen er wel enkele bemande desks. Vervolgens door de security en direct door naar de gate. Passagiers moeten het traject van de auto naar het vliegtuig binnen 30 minuten kunnen afleggen. Reizigers die iets meer tijd hebben kunnen naar de verdieping erboven en wachten in de ‘huiskamer’, waar ook restauratie is.
Gespiegeld
Drie van de vier gates zijn bedoeld voor vluchten naar Schengenlanden. Een gate krijgt een douanepost. Bij de bouw van de terminal is alvast rekening gehouden met een toekomstige uitbreiding van vier naar acht gates. En in de verdere toekomst kan het hele complex gespiegeld worden uitgebreid, zodat de gatecapaciteit nogmaals verdubbeld wordt.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.