Een bestuurder van Boeing ontkent dat het ontwerp van de New Mid-market Airplane (NMA), vaak aangeduid als Boeing 797, wordt aangepast om extra ruimte te bieden aan vracht. Dat zei hij aan de zijlijn van de IATA-top in Sydney, meldt persbureau Reuters.
Ontwerp
De focus ligt meer op het vervoer van passagiers dan capaciteit in het laadruim, liet vp marketing van Boeing, Randy Tinseth, weten. Eerdere bronnen meldden dat er in het aerodynamische ontwerp van de romp, dat het vliegen zuiniger moet maken, beperkt ruimte is voor vracht.
E-commerce
Chinese maatschappijen hadden hun zorgen geuit over het concept, vanwege de groeiende e-commerce markt. Zij verwachten de komende jaren steeds meer capaciteit nodig te hebben. Maar Boeing ontkent nu dus dat er een nieuw ontwerp komt met meer ruimte voor pakketjes.
Widebody
Hiervoor zijn widebody’s volgens Tinseth meer geschikt. “We willen niet een vliegtuig opnieuw ontwerpen, alleen maar om meer vracht te kunnen vervoeren, zeker niet als ik een vliegtuig kan maken dat efficiënter wordt om er passagiers mee te vervoeren.”
NMA
De NMA zal tussen de 220 en 270 stoelen krijgen en moet een afstand van ongeveer 9200 km kunnen overbruggen. De verwachting is dat het toestel rond 2025 geleverd kan worden, al is het ontwerp nog niet af. De fabrikant is bovendien nog in gesprek met geïnteresseerde airlines en neemt pas later een besluit of het type er daadwerkelijk komt.