AirlinesNieuwsProfessionalRoutesVliegtuigtype & -bouwer

Qantas staat te springen om Sydney-Europa vluchten

Na de succesvolle opening van directe vluchten tussen Londen en Perth wil Qantas de laatste stap in Project Sunrise zetten, door te starten met non-stop vluchten tussen Sydney en Europa. Volgend jaar beslist de carrier welke vliegtuigen hiervoor worden aangeschaft, licht ceo Alan Joyce toe tijdens de IATA-top in Sydney.

Keuze
Boeing en Airbus zijn in de race en hopen de beste optie te kunnen bieden. Volgens Joyce nadert er de komende maanden een moment waarin op basis van de technische specificaties en de eisen een keuze kan worden gemaakt.

Businesscase
Maar niet alleen op technisch gebied moeten de routes haalbaar zijn. Qantas werkt nog aan een businesscase die moet uitwijzen of de plannen levensvatbaar zijn. In 2019 volgt een order en dan moeten de eerste vliegtuigen volgens de topman in 2022 geleverd worden.

Vliegtuig
Boeing ontwikkelt een ultra-long range variant van de nieuwe 777-8. Intussen probeert Airbus met ULR-versies van de A350-900 en A350-1000 Qantas te overtuigen. De A350-900ULR is een bestaand model, waarmee Singapore Airlines in oktober met non-stop vluchten start tussen Singapore en New York. De maatschappij is tot dusver de enige klant van het type.

Routes
Welke routes er uiteindelijk komen is nog niet bekend, al liggen directe vluchten van Sydney, Melbourne of Brisbane naar Londen voor de hand. Ook zijn Parijs, Frankfurt en New York eerder genoemd als potentiële bestemmingen. De vliegtijd van Londen-Sydney zal ruim 20 uur bedragen. Ter vergelijking, de vluchten op de route Londen-Perth duren zo’n 17,5 uur.

Tags

Henk Koopmans

Senior editor. Henk studeerde Transportation Engineering aan de Universiteit Twente en is met name geïnteresseerd in de luchtvaartoperatie. Henk heeft als doel om een waardevolle bijdrage te leveren aan de toekomst van deze branche.

Gerelateerde artikelen

Back to top button