Lufthansa heeft een tweede elektronische tow truck ingezet op het vliegveld van Lufthansa. De ‘eTug’ wordt ingezet om widebody’s, zoals de Airbus A380 en Boeing 747, te verslepen, zo meldt Lufthansa.
600
De tow truck wordt in Hamburg ingezet door LEOS, de grondafhandelingsafdeling van Lufthansa. De truck heeft een vermogen van 700 kilowatt en kan vliegtuigen met een maximum opstijg gewicht van 600 ton (15 keer zwaarder zijn dan de truck) naar de hangaar, de gate of parkeerplaats manoeuvreren. De eerste ‘eTug’ werd in 2016 ingezet door Lufthansa.
eTug
De eTug is ontwikkeld door het Zweedse Kalmar Motor AB en is 9,7 meter lang en 4,5 meter breed. Met de inzet van de eTug kan CO2-emissie teruggedrongen worden met 75 procent in vergelijking met een diesel aangedreven tow truck.
E-PORT
De eTug is een project binnen het E-PORT initiatief op de luchthaven van Frankfurt. Het doel is om individuele voertuigtypes op het platform om te zetten in voertuigen die gebruik maken van elektro-mobiele aandrijftechnologieën. Naast de Lufthansa Group zijn partners in het initiatief onder meer Fraport AG, de deelstaat Hessen en de Rhine-Main-regio voor elektromobiliteit.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!